Jubilate Deo
Vícesborová díla benátských a saských chrámů
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město
Umělci
INSTRUMENTA MUSICA
Friederike Otto – cink
Miroslav Kůzl – cink
Angelica Grünert – viola da braccio
Ercole Nisini – trombón
Sebastian Krause – trombón
Christoph Scheerer – trombón
Elisabeth Kaufhold – basový dulcian, zobcová flétna
Nora Hansen – altový a basový dulcian
Zita Mikijanska – varhanní positiv, cembalo
CAPPELLA MARIANA
Barbora Kabátková – soprán
Antonina Ruda – soprán
Veronika Vojířová – soprán
Daniela Čermáková – alt
Vojtěch Semerád – tenor
Filip Dámec – tenor
Ondřej Holub – tenor
Tomáš Lajtkep – tenor
Čeněk Svoboda – tenor
Martin Schicketanz – baryton
Jaromír Nosek – bas
Václav Jeřábek – bas
Kateřina Ghannudi – arpa doppia
Jan Krejča – teorba
Program
Ascanio Trombetti (1544–1590)
Jubilate Deo omnis terra a 10
Orlando di Lasso (1532–1594)
Laudate Dominum a 7
Claudio Merulo (1533–1604)
Ecce Maria genuit a 7
Andrea Gabrieli (1532–1583)
Beati immaculati in via a 8
Michael Praetorius (1571–1621)
Passameze & Gaillarde, Bransle de la Torche, Courrante de Monsieur de Terme, Pavane de Spaigne & La Canarie
In dich hab ich gehoffet Herr
Giovanni Gabrieli (1555/57–1612)
Sonata a 7
Intonazione per organo
In Ecclesii
Allesandro Grandi (1586–1630)
Messa concertate a 8 Kyrie, Gloria
Heinrich Schütz (1585–1672)
Herr, unser Herrscher SWV 449
Fili mi Absalon SWV 269
Samuel Scheidt (1587–1654)
Padouana & Galliard-Battaglia (Ludi Musici Hamburg 1621)
Koncert s přestávkou. Předpokládaný konec koncertu ve 21:15.
Anotace
Vícesborové skvosty z prostředí benátských a saských chrámů slavnostně zahájí jubilejní 20. festivalový ročník.
V programu připraveném speciálně pro tuto příležitost se spojí hlasy žesťové s hlasy lidskými, a to v kostele svatých Šimona a Judy, který je svými ochozy a kruchtou podobně inspirativní jako drážďanský velechrám nebo benátská bazilika svatého Marka.
Hudebníci ze souborů Cappella Mariana (Praha) a Instrumenta Musica (Drážďany) využijí také místních empor – posluchači tedy budou mít možnost vychutnat zdejší akustické možnosti.
Umělecký vedoucí ansámblu Instrumenta Musica Ercole Nisini, rodák z Apenin, propadl kouzlu starých pozounů, tzv. sackbutů, které mu změnilo život; doputoval do Dráždan, kde se svým souborem pravidelně velebí Boha ve slavném Frauenkirche. Jeho renesanční kolega Ascanio Cavallari zase troubil tak líbezně, až mu nikdo neřekl jinak než „Trombetti“. A právě jeho Jubilate Deo otevře večer plný omamné vícesborové techniky.
Koncertní sál
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Za laskavé podpory Česko-německého fondu budoucnosti.
KOUPIT STUDENTSKÝ SPECIÁL
Vstupenka na koncert za 100Kč! Pro více informací klikněte zde.
Umělci

Instrumenta Musica
Soubor Instrumenta Musica byl založen roku 2004 studenty Institutu pro starou hudbu při Musikhochschule Trossingen a od té doby vystupuje ve variabilním obsazení pod vedením Ercola Nisiniho, často ve spolupráci s renomovanými vokálními tělesy.
Soubor se věnuje především interpretaci německé a italské hudby pozdní renesance a raného baroka a opírá svoji uměleckou činnost o výzkum v oblasti dobových hudebních památek, z nichž mnohé dosud čekají na své znovuobjevení. Tento zájem o zachování původních zdrojů však nevychází z úsilí prezentovat a konzervovat hudbu uplynulých staletí jako nedotknutelné „muzejní exponáty“. Instrumenta Musica naopak usiluje o zprostředkování živé krásy a citového náboje staré hudby a právě v tomto smyslu naplňuje zásady „autentické interpretace“.
Od roku 2006 rozvíjí Instrumenta Musica úzkou spolupráci s Frauenkirche v Drážďanech, kde pravidelně vystupuje ve společných programech s chrámovým Komorním sborem a kantorem Matthiasem Grünertem. Výsledkem tohoto uměleckého partnerství jsou i dvě CD pro společnosti Rondeau a SONY.
Soubor vystupuje v samostatných projektech či ve spolupráci s vokálními ansámbly, jako jsou například Ensemble Officium, Kammerchor Dresden, nebo se známým duem mimů Bodecker & Neander z Berlin Mime Theater.
Instrumenta Musica je pravidelným hostem na význačných mezinárodních pódiích a festivalech, k nimž patří například Niedersächsische Musiktage, Schwarzwald-Musikfestival, Skálholt Summer Concerts, Heinrich Schütz Musikfest, Brandenburgische Sommerkonzerte, WDR Funkhauskonzerte, Tage Alter Musik Regensburg, Varazdin Baroque Evenings, Batzdorfer Pfingstfestspiele a Klosterstiftung Michaelstein.
Činnost ansámblu dokumentuje devět CD natočených u společností RAMÉE, Querstand, Christophorus, Carus, Rondeau a SONY. Záznamy koncertů souboru pořídily rozhlasové stanice WDR, SFR (Švýcarsko), Radio 3 (Itálie) nebo Deutschlandradio.

Ercole Nisini
trombón, umělecký vedoucí
Hudební svět Ercoleho Nisiniho jakoby neznal hranic. Jeho fascinace hudebním a divadelním odkazem období renesance až klasicismu se promítá do skladby originálních programů, které se setkávají s nadšeným ohlasem moderního publika.
Projekty uvádí se svým souborem Instrumenta Musica, který pojímá jako v každém slova smyslu „renesanční orchestr“, v němž se vynikající a všestranně tvořiví instrumentalisté mají možnost setkávat na jednom pódiu s umělci z jiných oblastí včetně divadla a vokálního umění.
Hraje na tenorový a basový renesanční trombón a od roku 2007 spolupracoval s celou řadou významných souborů staré hudby, jako jsou La Petite Bande, Orchestre des Champs-Elysées, Hannoversche Hofkapelle, L’Arpa Festante, L’Orfeo Barockorchester, Capella Leopoldina Graz, Capriccio Stravagante, Musica Fiata, Capella de la Torre, Musica Antiqua Austria, Marini Consort Innsbruck, Weser-Renaissance Bremen, Cappella Sagittariana, United Continuo Ensemble a II Giardino Armonico.
V roce 2001 získal Ercole Nissini na základě konkurzu místo druhého sólového pozounu v Orchestra Sinfonica di Milano, který vystupuje pod vedením Riccarda Chaillyho. Další angažmá zahrnují účinkování s Orchestra Sinfonica Nazionale Della Rai v Turíně, Orchestra del Teatro Regiot tamtéž, Orchestra del Teatro Comunale di Bologna a Süddeutschen Philharmonie v Kostnici.
Vedle řady nahrávek s předními evropskými ansámbly, se od roku 2008 rozrůstá také sólová diskografie Ercole Nisiniho a přibývají nové nahrávky, na nichž působí jako dramaturg a umělecký vedoucí. V nejnovějším projektu si dal za cíl představit trombón jako sólový nástroj napříč staletími od renesance po romantismus. Cyklus CD vychází na labelu Quersand a každá z nahrávek bude doplněna Nisiniho edicí dobového notového materiálu pro trombón (vydává nakladatelství Verlagsgruppe Kamprad).
Ercole Nisini je pravidelně zván, aby vedl mezinárodní mistrovské kurzy a workshopy, například Flötenhof Ebenhofen, Klosterstiftung Michaelstein, Zagreb Musik Academy, Deutsche Posaunensymposium a Sackbut & Friends. V roce 2014 jej oslovili pořadatelé Letní akademie Michaelstein, s nabídkou vedení těchto vyhledávaných kurzů. Nisini zde představil svůj koncept „renesančního orchestru“, vycházející z popisů historických nástrojů ve spisu Syntagma Musicum II Michaela Praetoria z roku 1609.

Cappella Mariana
Cappella Mariana je pražský komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka.
Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance.
Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.
Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se zároveň věnují interpretaci barokní a předromantické hudby. Soubor je pravidelně zván na prestižní festivaly jako jsou např. Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Laus Polyphoniae Antwerpen, Innsbrucker Festwochen der Alte Musik, Tage Alter Musik Regensburg, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae.
Soubor Cappella Mariana se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Český rozhlas.
Diskografie ansámblu zahrnuje nahrávky Sacrum et Profanum, Praga Magna – hudba rudolfínské Prahy a nahrávku unikátního rukopisu renesanční polyfonie Kodex Speciálník. K 10. výročí založení ansámblu bylo vydáno CD Píseň písní.

Vojtěch Semerád
Acis