Balet o kávě
Humorné taneční představení s hudbou J. S. Bacha
Vodičkova 699/28, Praha 1
Umělci
-
Cracovia Danza Ballet
taneční soubor -
Romana Agnel
choreografie, umělecká vedoucí -
Dariusz Brojek
choreografie -
Patricia Janečková
soprán -
Jaromír Nosek
Marziano (bas) -
Collegium Marianum
hudební soubor -
Jana Semerádová
flauto traverso, umělecká vedoucí
Monika Polak-Luścińska – stage design, kostýmy
Grzegorz Marczak – světelný design
Program
Taneční představení ve třech obrazech:
Veselí před kavárnou – V kavárně – Boj o kávu
Johan Sebastian Bach (1685–1750)
Výběr árií a recitativů z Schweigt stille, plaudert nicht (Caffee Kantate / Kávová kantáta), BWV 211
Výběr tanců z orchestrálních suit BWV 1066, 1067, 1068 a 1069
Představení je vhodné pro děti od 6 let.
Představení bez přestávky. Předpokládaný konec představení ve 20:10.
Anotace
Viděli jste už někdy tančit kávovou konvičku, cukřenku anebo kávová zrnka? Že ne? Pak si nenechte ujít rozverné představení pro velké i malé bez rozdílu věku, v němž doslova ožije kompletní kávový servis.
V úchvatných kostýmech ve stylu míšeňského porcelánu se představí polský baletní soubor Cracovia Danza za lahodného doprovodu souboru Collegium Marianum pod vedením roztančené flétnistky Jany Semerádové.
Čekají Vás tance z Bachových orchestrálních suit a árie z Kantáty o kávě, čili nemohou chybět pěvci Patricia Janečková a Jaromír Nosek. Choreografie je vytvořena na základě autentických kroků a pozic barokního tance a s využitím dobových pantomimických prvků. Na programu budou tance typické pro aristokratické bály na panovnických či šlechtických dvorech i pro pouliční karnevalové veselí.
Koncertní sál
Vodičkova 699/28, Praha 1
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Za laskavé podpory Polského institutu.
Umělci

Cracovia Danza Ballet
taneční soubor
Tento soubor založila tanečnice a choreografka Romana Agnel. Dodnes působí pod jejím vedením a je jediným profesionálním tělesem v Polsku, které se zaměřuje na tradici dvorského baletu, zejména na barokní tance polského původu. Od roku 2006 je jednou z oficiálních kulturních institucí města Krakova. Repertoár souboru je inspirován dobovými studiemi a pojednáními tanečních mistrů i historickým obrazovým materiálem.
Soubor proslul vynikajícími choreografiemi, které vycházejí z různých historických stylů a technik, ale také propracovanými, na zakázku šitými kostýmy, při jejichž navrhování se dbá na detaily a autenticitu. Účastní se mnoha prestižních akcí a vystoupil mimo jiné na scénách, jako je Teatr Wielki ve Varšavě, Warszawska Opera Kameralna nebo Markgräfliches Opernhaus v Bayreuthu. V rámci svých turné dosud navštívil více než 30 zemí.

Romana Agnel
choreografie, umělecká vedoucí
Zakladatelka tanečního souboru Cracovia Danza Ballet, je výkonná a umělecká ředitelka souboru, ale také aktivní tanečnice, choreografka, taneční pedagožka a historička umění. Je absolventkou baletní školy v Krakově a na pařížské Sorbonně vystudovala dějiny umění. Věnuje se také indickému klasickému tanci bharatanatyam, jemuž se učila v Madrásu (Čennaí) pod vedením legendární guru šrímatí M. K. Saroji.
Vytvořila choreografie pro řadu polských i zahraničních operních a baletních inscenací a také pro více než dvacet představení souboru Cracovia Danza. Romana Agnel spolupracuje s významnými osobnostmi mnoha uměleckých disciplín. Přednáší a publikuje na téma dějin tance a je držitelkou mnoha ocenění, mimo jiné Řádu čestné legie, nejvyššího francouzského vyznamenání za zásluhy udělovaného francouzskou vládou, a Řádu Polonia Restituta.

Dariusz Brojek
choreografie
Dariusz Brojek, tanečník, choreograf a asistent hlavní choreografky tanečního souboru Cracovia Danza Romany Agnel, absolvoval Statní baletní školu v Gdaňsku.
Četné zkušenosti v klasickém tanci získal při angažmá v baletních souborech Baltské opery v Gdaňsku a Vratislavské opery. Zkušenosti v oblasti historického tance získal pod vedením Romany Agnel a na mnoha workshopech tanečních mistrů z Francie a Itálie. Spolu se souborem Cracovia Danza se účastní vystoupení v Polsku i v zahraničí.
Spolupracoval s Varšavskou komorní operou, s divadlem Wandy Siemaszkowé v Řešově, s divadlem v Bílsko-Bělé, s londýnským divadlem Syrena a s polskými hudebními a tanečními skupinami.
V roce 2012 absolvoval instruktorský kurz v oblasti jazzového tance. Byl vyznamenán bronzovou medailí za zásluhy o kulturu Gloria Artis.

Patricia Janečková
soprán
Patricia Janečková, původem ze Slovenska, vyrůstala a žije v Ostravě, kde pod vedením Evy Dřízgové-Jirušové absolvovala operní zpěv na Janáčkově konzervatoři a v současné době studuje na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity. V roce 2014 se jako šestnáctiletá stala absolutní vítězkou celosvětové pěvecké soutěže Concorso Internazionale Musica Sacra v Římě. Získala tak stipendium na letních pěveckých kurzech v italském Arezzu 2015 (Evropská hudební akademie), kde pracovala pod vedením barytonisty La Scaly Renato Brusona. V roce 2016 získala tři ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V roce 2010 se coby dvanáctiletá stala absolutní vítězkou česko-slovenské televizní soutěže Talentmania.
Patricia má za sebou řadu vystoupení na galakoncertech a festivalech doma i v zahraničí (např. Starry Night ve Vídni, Junge Talente der Klassik v rakouském Klosterneuburgu, Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou, Festival Terras Sem Sombra v portugalské Grândole, Les musicales de Louvergny ve Francii, Smetanova Litomyšl, Talentinum ve Zlíně, Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, Janáčkův máj, Lednicko-Valtický hudební festival a Concentus Moraviae).
Patricia Janečková měla doposud příležitost zpívat mimo jiné s Petrem Dvorským, Adamem Plachetkou (s nímž nahrála duet „Pa pa pa“ na své první CD, 2011), dále se Štefanem Kocánem, Romanem Janálem, Petrem Bergerem, Evou Dřízgovou-Jirušovou a dalšími umělci.
V roce 2015 debutovala na dvou operních scénách na Slovensku (Státní divadlo Košice – Figarova svatba, Barbarina; Slovenské národní divadlo – Kouzelná flétna, Pamina). Jako sólistka účinkuje s mnoha českými a slovenskými symfonickými a komorními orchestry, jako např. s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, s Janáčkovým komorním orchestrem či s komorním souborem Camerata Janáček.
Dlouhodobá spolupráce ji pojí rovněž s Národním divadlem moravskoslezským – jako sólistka se na jeho scéně představila v Brittenově dětské opeře Kominíček, v hudebně dramatické inscenaci Kytice a nejnověji v muzikálu Romeo a Julie a v roli Esmeraldy v Prodané nevěstě. Od roku 2017 spolupracuje také se souborem Collegium Marianum.

Jaromír Nosek
Marziano (bas)
Jaromír Nosek vystudoval sbormistrovství na UK v Praze a zpěv na Pražské konzervatoři a na Hudební fakultě AMU v Praze. Absolvoval stipendijní stáže na Dartington International Summer School ve Velké Británii, na Accademia Chigiana v italské Sieně a na Conservatorio Santa Cecilia v Římě.
Spolupracuje s renomovanými českými orchestry a vokálními ansámbly, jako jsou Collegium 1704, Cappella Mariana, Musica Florea, Ensemble Damian, Symfonický orchestr Českého rozhlasu SOČR, Orchestr Berg nebo Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, i s celou řadou souborů zahraničních – např. La Venexiana, Gli Angeli Genève, Concerto Palatino, Doulce Mémoire, Vox Luminis, Lautten Compagney, či Wrocławska Orkiestra Barokowa.
Jeho bohaté sólistické zkušenosti zahrnují spolupráci s dirigenty jako Václav Luks, José Cura, Hans-Christoph Rademann, Rudolf Lutz, nebo Christophe Rousset.
Jaromír Nosek účinkoval na mnoha mezinárodních hudebních festivalech (Pražské Jaro, Salzburger Festspiele, Festival d’Ambronay, Settimana Musicale Senese, Festival Oude Muziek Utrecht, Festival Bach Montréal, Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México aj.).
Opernímu publiku se představil doma i v zahraničí např. v titulní roli serenaty La Senna Festeggiante od Antonia Vivaldiho, jako Caronte i Plutone v Orfeovi Claudia Monteverdiho, Ortensio v opeře Antonia Caldary L’Amor non ha legge, jako Polidarte v opeře Il Giustino od Georga Friedricha Händela, nebo jako mozartovský interpret v rolích Komtura v Donu Giovannim či Sarastra v Kouzelné flétně.
Podílel se na natáčení více než třiceti CD, z nichž mnohá získala nominace a prestižní mezinárodní ocenění jako Choc du Monde de la Musique nebo ICMA (International classical music awards).

Collegium Marianum
hudební soubor
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zvláštním zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v České republice má ve svém repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií s řadou novodobých premiér. Soubor úzce spolupracuje s renomovanými sólisty (Hana Blažíková, Simona Houda-Šaturová, Roberta Mameli, Raffaele Pe, Chantal Santon Jeffery ad.) a realizoval projekty s významnými dirigenty či režiséry (například Andrew Parrott, Rudolf Lutz, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory). Umělecká spolupráce s Centre de musique baroque de Versailles přinesla dramaturgicky mimořádné projekty francouzské barokní hudby a tance (například Michel-Richard de Lalande: Grands Motets), a to včetně novodobých premiér. S loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky Collegium Marianum uvádí originální inscenace (například Francesco Cavalli: Calisto, Georg Friedrich Händel: Acis and Galatea).
Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích (například Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele v Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Festival de Sablé, Klangvokal Dortmund, Palau de la Música Catalana v Barceloně, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae) byla přijata s velkým ohlasem. Pro festival Händel-Festspiele v Halle ansámbl v roce 2023 nastudoval scénické provedení Händelovy opery Alessandro Severo.
V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již deset jeho nahrávek s hudbou známých i méně známých skladatelů, jako jsou Jan Dismas Zelenka, František Jiránek, Jan Josef Ignác Brentner či Josef Antonín Sehling. Nahrávka „Lilium mezi trním“ se sólistkou Hanou Blažíkovou byla v roce 2022 nominována na ceny Anděl.
Collegium Marianum je rezidenčním souborem MHF Letní slavnosti staré hudby. Je nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO.

Jana Semerádová
flauto traverso, umělecká vedoucí
Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř.