Un compás

Ze Španělska až k branám Orientu

Pondělí 16. 07. 2018 | 20.00 Zámek Troja
U Trojského zámku 1, Praha 7

Umělci

Miren Zeberio – barokní housle
Pablo Martin Caminero – kontrabas
Daniel Garay – perkuse

Program

Dimitrie Cantemir (1673–1723)
Bestenigar
 
Mateo Pérez de Albéniz (1755-1831)
Sonata en Re M
 
Aga Riza (?)
Makam Huseyni
Manuscript Cantemir
 
Gaspar Sanz(1640–1710)
Marionas, Canarios
 
Alonso Mudarra (1510–1580)
Pavana-Gallarda
Fantasia X
 
Il Barbarino (17. století)
Quaranta e Saltarello
 
Luis de Narváez (1500–1549)
Romanesca
 
G. Kapsberger (1580–1651)
Colassione
 
Anonymní skladby
ze sefardské, baskické, íránské a řecké tradice
 
 
Koncert s přestávkou.
Předpokládaný konec koncertu ve 22:00.

Anotace

Pro tento koncert festivalu s tématem „Mediterraneo“ je Zámek Troja místem jako stvořeným. Stojí totiž sám u vody, a to podle svého mytického vzoru, který lstí dobyl Odysseus.

 

Pražskou Troju pak na Letních slavnostech staré hudby pravidelně dobývá španělská hudba. I tentokrát sem vprostřed července vtrhne Euskal Barrokensemble v čele s opojnou kytarou Enrika Soliníse. Protože však chtějí svým hudebním tažením letos dosáhnout až branám Orientu, na cestu se s nimi vydá průvodce nejpovolanější: sugestivní hráč na setar, Peršan Kiya Tabassian.

 

V programu Un compás, naplněném hudbou Gaspara Sanze či Alonsa Mudarry, zjistíme, že „compás“ španělsky neznamená jen onen navigační přístroj, ale také základní pomůcky pro orientaci v hudební prostoru, totiž tempo a rytmus.

Koncertní sál

Zámek Troja

U Trojského zámku 1, Praha 7

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Ve spolupráci s Velvyslanectvím Španělska, Institutem Cervantes v Praze, Acción Cultural Española (AC/E), Etxepare Basque Institute, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte a Galerií hl. m. Prahy

Umělci

Kiya Tabassian

Kiya Tabassian

setar

Virtuos na setar, uznávaný skladatel a umělecký ředitel Kiya Tabassian má kořeny v perské klasické hudbě a komponuje jak pro komorní soubory, tak pro velká tělesa po celém světě. Jeho učiteli ve hře na setar byli Reza Ghasemi a Kayhan Kalhor, v kompozici se zdokonaloval pod vedením Gillese Tremblaye.

 

V roce 1998 založil Kiya Tabassian soubor Constantinople se sídlem v kanadském Montrealu, kam o osm let dříve emigroval z rodného Teheránu. Soubor brzy získal výsadní postavení na mezinárodní scéně díky osobitému propojování historických hudebních pramenů se současnou estetikou a živoucí tradicí Středního východu. Na svém kontě má patnáct CD nahrávek pro společnosti jako ATMA, Analekta, Buda Musique, World Village a Ma Case.

 

Se souborem Constantinople vytvořil Kiya Tabassian na čtyřicet originálních dramaturgií, jež uvedl na prestižních festivalech a pódiích, jako jsou Salle Pleyel, Berliner Philharmonie, Festival d’Aix-en-Provence a Festival Internacional Cervantino. V uplynulých deseti sezonách uvedl více než osm set koncertů ve sto dvaceti městech téměř třiceti různých zemí.

Enrike Solinís

Enrike Solinís

barokní kytara, lavta, kvinterna, umělecký vedoucí

Enrike Solinís Azpiazu pochází z Bilbaa, kde také začal studovat hru na kytaru a historicky poučenou interpretaci. Ve studiích pokračoval na Escola Superior de Música de Catalunya v Barceloně. Je laureátem řady mezinárodních soutěží a je považován za jednoho z předních kytarových virtuosů své generace.   Pravidelně spolupracuje s řadou předních hudebních těles, jako jsou Hespèrion XXI, Le Concert des Nations, La Capella Real de Catalunya, Akademie für Alte Musik Berlin a další. Je zván k účinkování na význačných světových pódiích, z nichž uveďme alespoň Carnegie Hall, Konzerthaus Berlin či Théâtre des Champs-Elysées v Paříži.   Enrike Solinís je zakladatelem souboru Euskal Barrokensemble, který se věnuje hudební tradici evropských i amerických kultur. Natočil několik CD – nahrávka s názvem “Elkano” (Alia Vox, 2019) byla nominována na International Music Awards v roce 2020. Jeho nejnovější nahrávkou je CD nazvané “Ars Lachrimae” (Alia Vox, 2022).
Euskal Barrok Ensemble

Euskal Barrok Ensemble

Soubor vznikl z popudu svého uměleckého vedoucího a kytarového virtuosa Enrika Soliníse v roce 2006. Věnuje se hudební tradici evropských, ale i amerických kultur. Unikátní přístup zakladatele souboru spočívá v uvádění pozapomenutých děl s poukazem na bohatost hudebního dědictví. Profil ansámblu tvoří kromě vysoké úrovně interpretačních schopností všech hráčů také rozsah repertoáru (od staré až po populární hudbu), který zahrnuje hudbu z různých zemí a koutů světa.   Euskal Barrok Ensemble je pravidelným hostem mezinárodních hudebních festivalů, jako jsou Montreal Baroque Festival, Auditorio Nacional v Madridu, Euskalduna Jauregia v Baskicku, Festival Leo Brouwer v Havaně, Stockholm Early Music Festival a další.   Soubor vydal několik CD (Glossa, Alia Vox), na nichž představil například barokní taneční hudbu z jižní Evropy a Turecka, starou hudbu z Baskicka či brazilskou polyfonní hudbu z oblasti Anchieta. CD “Elkano” (Alia Vox, 2019) bylo nominováno na International Music Awards v roce 2020.