Theatrum sacrum
Římská oratoria a jejich odlesk za Alpami
Marco Marazzoli, Giacomo Carissimi, Johann Caspar Kerll
CANTUS CÖLLN (Německo) – vokálně-instrumentální soubor
Magdalene Harer, Mechthild Bach, Julia Kirchner – soprán
Alexander Schneider – alt
Hans Jörg Mammel – tenor
Markus Flaig – bas
Albert Brüggen – violoncello
Matthias Müller – lirone
Carsten Lohff – varhany
Konrad Junghänel – umělecký vedoucí
Čtvrtek 18. 7. 2013, 19.30
Pražský hrad, Španělský sál, Praha 1
Koncert se konal za podpory Česko-německého fondu budoucnosti, Goethe Institutu a Ministerstva zahraničních věcí Spolkové republiky Německo a ve spolupráci se Správou Pražského hradu.
Toho červencového večera Španělský sál zářil. A to nejen v očích milovníků hudby, ale na celou Prahu. Vždyť zdroj byl nadobyčej silný! Totiž jas římských oratorií barokních mistrů Marca Marazzoliho, Giacoma Carissimiho a jejich mnichovského následovníka Johanna Caspara Kerlla. Jejich více než důstojným interpretem byl věhlasný německý soubor vokálních sólistů Cantus Cölln s uměleckým vedoucím Konradem Junghänelem. Tak do Prahy na tři týdny vstoupil věčný Řím. Tak byl v pablescích zahájen již 14. ročník Letních slavností staré hudby. A nejen v pablescích, ale také v salvách, neboť v Carissimiho honosném oratoriu Historia di Jephte zní i zvuky bitvy.
Program koncertu
Marco Marazzoli (cca 1608–1662)
San Tomaso, Oratorio à 5
Per il Giorno di Resurrettione, Oratorio à 6
Johann Caspar Kerll (1627–1693)
Exultate corda devota per tre canti e basso continuo
Salve Regina per due canti e basso continuo
Johann Rosenmüller (cca 1619–1684)
Mater Jerusalem per tre canti e basso continuo
Giacomo Carissimi (1605–1674)
Historia di Jephte, Oratorio à 6
Letní slavnosti zahájil Cantus Cölln na Hradě
Opera PLUS, 19. 7. 2013, Vít Dvořák
V Praze se soubor blýskl vedle samotné preciznosti provedení především nevídanou výrazovou expresivitou a emocionální působivostí.
Cantus Cölln na Letních slavnostech staré hudby
www.remy-martin.cz, 23. 7. 2013, Rémy Martin
Výsledek byl dle mého názoru vynikající, přesně takový, jaký s oblibou vyhledávám.
Hudba z věčného Říma v Praze
Lidové noviny, 23. 7. 2013, Helena Havlíková
Soustředění na sezpívanost šestice zpěváků a jejich vokální techniku a do posledního detailu vypracované fráze byly nespornými devízami koncertu.
Letní slavnosti staré hudby
Harmonie 9/2013, Marc Niubò
... pražské vystoupení bylo charakteristické vysokou technickou úrovní, interpretací sledující celek i detail, stejně jako typickou světlou průzračnou barvou ansámblu a citlivého doprovodu, kde posluchači mohli mimo jiné obdivovat i okouzlující zvuk dnes jen zřídka slýchaného lirone.
Za podpory Goethe-Institutu a Ministerstva zahraničních věcí Spolkové republiky Německo.
Roman Oratorio and its Triumphs across the Alps
Marco Marazzoli, Giacomo Carissimi, Johann Caspar Kerll
CANTUS CÖLLN (Germany) – vocal and instrumental ensemble
Magdalene Harer, Mechthild Bach, Julia Kirchner – soprano
Alexander Schneider – alto
Hans Jörg Mammel – tenor
Markus Flaig – bass
Albert Brüggen – cello
Matthias Müller – lirone
Carsten Lohff – organ
Konrad Junghänel – artistic director
Thursday 18. 7. 2013, 7.30 pm
Prague Castle, Spanish Hall, Praha 1
Supported by the Deutsch-Tscheschischer Zukunftsfonds, the Goethe-Institut, and the German Federal Foreign Office. In cooperation with Prague Castle Administration.
On that night in mid-July the Spanish Hall shined in glory – not only in the eyes of music-lovers, but upon the whole of Prague. The source of that glow was indeed exceptionally strong: the splendour of the baroque oratorios by the Roman masters Marco Marazzoli and Giacomo Carissimi, and their Munich follower Johann Caspar Kerll. The performance by the renowned German ensemble of vocal soloists Cantus Coelln opened the fourteenth Summer Festivities of Early Music, thus erecting a triumphal arch through which Rome and its musical heritage kept flowing to Prague in the course of the three festival weeks...
Concert programme
Marco Marazzoli (cca 1608–1662)
San Tomaso, Oratorio à 5
Marco Marazzoli (cca 1608–1662)
San Tomaso, Oratorio à 5
Per il Giorno di Resurrettione, Oratorio à 6
Johann Caspar Kerll (1627–1693)
Exultate corda devota per tre canti e basso continuo
Salve Regina per due canti e basso continuo
Johann Rosenmüller (cca 1619–1684)
Mater Jerusalem per tre canti e basso continuo
Giacomo Carissimi (1605–1674)
Historia di Jephte, Oratorio à 6
The Summer Festivities of Early Music Opened With a Concert of Cantus Cölln at the Prague Castle
Opera PLUS, 19. 7. 2013, Vít Dvořák
The Prague audience admired not only the precision, but also the deep emotionality of the performance.
Cantus Cölln at the Summer Festivities of Early Music
www.remy-martin.cz, 23. 7. 2013, Rémy Martin
The whole was, in my opinion, outstanding, just the kind of performance that I relish and seek out.
Music from Eternal Rome in Prague
Lidové noviny, 23. 7. 2013, Helena Havlíková
The concentration and perfect contact between the six singers, their faultless vocal technique as well as the thought out phrasing were the maxims of this performance.
Summer Festivities of Early Music
Harmonie 9/2013, Marc Niubò
[…] the Prague performance was characterized by perfect technique, emphasis on detail and the whole, as well as the clear timbre of the ensemble and sensitive accompaniment in which the listeners could admire the charming sound of the seldom heard lirone.
Supported by the Goethe-Institut and the German Federal Foreign Office.