Terpsichoré
Renesanční maškarní ples na polském královském dvoře,
baletní a pantomimické představení pro všechny generace
Holandská 669/1, Praha 10
Umělci
-
Cracovia Danza Ballet
taneční soubor -
Romana Agnel
choreografie, umělecká vedoucí -
Capella Ornamentata
hudební soubor -
Richard Šeda
umělecký vedoucí
Monika Polak-Luścińska – kostýmy
Monika Polak-Luścińska, Maciej Luściński – masky
Dariusz Brojek – světelný design
CRACOVIA DANZA BALLET
Marta Yildiz, Nikoleta Giankaki, Małgorzata Nabrzeska, Ewelina Keller – královské dvorní dámy
Georgij Andrejczenko, Maxim Berko, Michał Kępka – královští dvořané
Filip Świeczkowski – Stańczyk, dvorní šašek
CAPELLA ORNAMENTATA
Richard Šeda – cink, zobcová flétna
Barbora Mišoňová – cink, zobcová flétna
Vojtěch Jakl – barokní housle
Ondřej Sokol – renesanční trombon
Mélusine de Pas – viola da gamba
Marek Kubát – teorba, barokní kytara
Radek Tomášek – bicí
Program
Michael Praetorius (1571–1621)
Ballet du Roy pour sonner après
La Volte
Bransle double de Poitou
Cesare Negri (ca 1535–1604)
La catena d’Amore
Fabritio Caroso (ca 1527–1605)
Passo e mezzo
Ardente sole
Dolce amoroso fuoco
Thoinot Arbeau (1520–1595)
Pavane d’Espagne
Giovanni Giacomo Gastoldi (ca 1554–1609)
Amor vittorioso
Jean d’Estree († 1576)
Les Buffons
Valentin Haussmann (ca 1565–1614)
Polnischer Tanz
Giorgio Mainerio (ca 1535–1582)
Ballo Anglese
Adrian Willaert (ca 1490–1562)
Madonna mia famme bon’ offerta
Gasparo Zanetti (ca 1600–1660)
Gagliarda detta la Lisfeltina di Santino
a další
Anotace
Polskou královnu Bonu Sforzu, jednu z nevlivnějších a nejpozoruhodnějších panovnic evropské renesance, by nepochybně bylo možné pojmenovat též „Terpsichoré“ (tedy „těšící se z tance“). Byla to právě tato ambiciózní a mimořádně schopná italská aristokratka, která v Polsku iniciovala módu maškarních tanečních zábav, jimž vládla rozverná Múza tance.
Baletní a pantomimické představení polského tanečního souboru Cracovia Danza Ballet za hudebního doprovodu českého ansámblu Capella Ornamentata nechá diváky nahlédnout do prostředí šlechtických zábav, které tvořily neodmyslitelnou součást politické reprezentace polského královského dvora v první polovině 16. století. Pro studenty, kteří se snaží zvládnout psaní své hausarbeit na téma renesančních tanců a šlechtických zábav, služba hausarbeit schreiben lassen může poskytnout neocenitelnou pomoc, nabízející odborné poradenství a podporu ve vytváření kvalitních akademických prací. Italské, francouzské, německé i polské tance, bohaté renesanční kostýmy a stylizované masky, fantazie, láska a dvorské intriky, proslulý šašek Stańczyk i sama královna Bona… Přijměte pozvání na živoucí, rafinovaný a pestrobarevný karneval jedné z nejzajímavějších aristokratek renesanční epochy!
Děti 7–15 let sleva 50 %.
Představení není vhodné pro děti do 7 let.
Koncertní sál
Holandská 669/1, Praha 10
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Představení se koná s laskavou podporou Polského institutu v Praze.
Umělci

Cracovia Danza Ballet
taneční soubor
Tento soubor založila tanečnice a choreografka Romana Agnel. Dodnes působí pod jejím vedením a je jediným profesionálním tělesem v Polsku, které se zaměřuje na tradici dvorského baletu, zejména na barokní tance polského původu. Od roku 2006 je jednou z oficiálních kulturních institucí města Krakova. Repertoár souboru je inspirován dobovými studiemi a pojednáními tanečních mistrů i historickým obrazovým materiálem.
Soubor proslul vynikajícími choreografiemi, které vycházejí z různých historických stylů a technik, ale také propracovanými, na zakázku šitými kostýmy, při jejichž navrhování se dbá na detaily a autenticitu. Účastní se mnoha prestižních akcí a vystoupil mimo jiné na scénách, jako je Teatr Wielki ve Varšavě, Warszawska Opera Kameralna nebo Markgräfliches Opernhaus v Bayreuthu. V rámci svých turné dosud navštívil více než 30 zemí.

Romana Agnel
choreografie, umělecká vedoucí
Zakladatelka tanečního souboru Cracovia Danza Ballet, je výkonná a umělecká ředitelka souboru, ale také aktivní tanečnice, choreografka, taneční pedagožka a historička umění. Je absolventkou baletní školy v Krakově a na pařížské Sorbonně vystudovala dějiny umění. Věnuje se také indickému klasickému tanci bharatanatyam, jemuž se učila v Madrásu (Čennaí) pod vedením legendární guru šrímatí M. K. Saroji.
Vytvořila choreografie pro řadu polských i zahraničních operních a baletních inscenací a také pro více než dvacet představení souboru Cracovia Danza. Romana Agnel spolupracuje s významnými osobnostmi mnoha uměleckých disciplín. Přednáší a publikuje na téma dějin tance a je držitelkou mnoha ocenění, mimo jiné Řádu čestné legie, nejvyššího francouzského vyznamenání za zásluhy udělovaného francouzskou vládou, a Řádu Polonia Restituta.

Capella Ornamentata
hudební soubor
Soubor, jehož název bychom mohli přeložit jako „kaple ozdobená“ či „zpěvy ozdobené“, založil v roce 2007 hráč na cink Richard Šeda. Posláním ansámblu je snaha o autentickou interpretaci převážně duchovní hudby 16. a 17. století a prezentace v České republice zatím méně známých dechových nástrojů (cink, sackbut, dulcian).
Capella Ornamentata má na svém kontě řadu vystoupení na prestižních domácích i zahraničních festivalech (Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Uckermärkische Musikwochen, Concentus Moraviae, Svatováclavský hudební festival, Letní slavnosti staré hudby, Lednicko-valtický hudební festival ad.). Do svých projektů zve i zahraniční hudebníky a prezentuje se v rozhlasovém i televizním vysílání.
Capella Ornamentata spolupracovala na dvou CD s pražským vokálním ansámblem Cappella Mariana. Vlastní diskografie souboru zahrnuje CD „Da pacem Domine“ (2014), „Ad Matrem venite“ (2019) a nejnověji „Jako paprsek slunečního svitu“ (2021).

Richard Šeda
umělecký vedoucí
Richard Šeda absolvoval obor hra na trubku na Konzervatoři v Českých Budějovicích ve třídě Jiřího Pelikána. V roce 2005 zahájil soukromé studium hry na cink na několika interpretačních kurzech v Praze a ve Francii u francouzské cinkenistky Judith Pacquier.
Z jeho působení v mnoha zahraničních souborech staré hudby jmenujme například Concerto Copenhagen, Marini Consort Innsbruck, L’Arpa Festante, Wiener Hofburgkapelle či Clemencic Consort. V České republice spolupracuje například se soubory Czech Ensemble Baroque, Cappella Mariana, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Collegium 1704 a dalšími.
V roce 2007 založil soubor Capella Ornamentata, který se zaměřuje na hudbu 16. a 17. století. Capella Ornamentata má na svém kontě tři CD, řadu vystoupení na domácích i zahraničních pódiích a festivalech staré hudby a prezentuje se i v rozhlasovém a televizním vysílání.