Polyhymnia
Duchovní madrigaly a koncerty v Benátkách a za Alpami
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00
Umělci
ENSEMBLE POLYHARMONIQUE
Magdalene Harer – soprán
Joowon Chung – soprán
Alexander Schneider – kontratenor, umělecký vedoucí
Johannes Gaubitz – tenor
Christopher Renz – tenor
Matthias Lutze – bas
Juliane Laake – violon
Klaus Eichhorn – varhanní pozitiv
Program
Heinrich Schütz (1585–1672)
Die Himmel erzählen die Ehre Gottes
Ich bin ein rechter Weinstock
Unser Wandel ist im Himmel
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Nisi Dominus
Wolfgang Carl Briegel (1626–1712)
Ach Herr, lehre doch mich
Der Gerechte, ob er gleich zu zeitlich stirbt
Ich habe dich ein klein Augenblick verlassen
Andreas Hammerschmidt (1611–1675)
Ach Herr wie ist meiner Feinde so viel
Ich lieg und schlafe
Giovanni Antonio Rigatti (ca 1613–1648)
Tota pulchra es
O suavissimum verbum
Michael Praetorius (1571–1621)
Nun bitten wir den Heiligen Geist
Christoph Bernhard (1628–1692)
Wie der Hirsch schreiet
a další
Anotace
Německý Ensemble Polyharmonique, který se v Praze představí vůbec poprvé, se pod klenbami kostela Panny Marie a slovanských patronů nechá „políbit“ Múzou hymnických zpěvů a sborové lyriky Polyhymnií. Další múzou večera bezesporu bude italská hudba, která v několika vlnách inspirovala hudební kulturu 17. století ve zbytku Evropy. Spirituální atmosféra Emauzského kláštera vtáhne posluchače do programu s atraktivní dramaturgií a přímou konfrontací italských vzorů a jejich ohlasů v protestantském Německu.
Heinrich Schütz, nejvýznamnější předbachovský německý skladatel, studoval v Benátkách u Giovanniho Gabrieliho a Claudia Monteverdiho, kteří jej významně ovlivnili. Jeho zaalpští kolegové a následovníci sice do Itálie nikdy nezavítali, ale zcela si osvojili tamější hudební styly. Podmanivá krása jejich duchovních koncertů, motet a madrigalů ozdobí slavnostní zahájení 24. ročníku Letních slavností staré hudby.
Pro studenty nabízíme vstupenku na koncert za 100 Kč! Pro více informací klikněte zde.
Koncertní sál
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00
Partneři koncertu
Koncert se koná s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti.
Umělci

Ensemble Polyharmonique
Ensemble Polyharmonique je uskupení vokálních sólistů působících na evropské scéně staré hudby. Jeho základní repertoár tvoří hudba renesance a baroka. V souladu s historicky poučenou interpretační praxí soubor propojuje ideje německé a franko-vlámské vokální kultury do živé a zároveň poetické interpretace.
O mezinárodním uznání souboru svědčí četná pozvání na festivaly po celé Evropě: například Oude Muziek Utrecht, Bachfest Leipzig, Meer Stemmig Gent, Stockholm Early Music Festival, Letní slavnosti staré hudby v Praze, Les Nuits de Septembre v Liège, Trigonale v Klagenfurtu, Thüringer Bachwochen, Händel-Festspiele v Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Heinrich Schütz Musikfest, Köthener Bachfesttage atd.
V případě repertoáru s instrumentálním doprovodem (oratoria, mše a kantáty Johanna Sebastiana Bacha, Dietricha Buxtehudeho, Claudia Monteverdiho či Georga Friedricha Händela) soubor spolupracoval s renomovanými barokními orchestry, jako jsou Akademie für Alte Musik Berlin, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Freiburger Barockorchester, Holland Baroque, L’Arpa Festante, Arte dei Suonatori a Orkiestra Historyczna.
Kromě provádění známějšího repertoáru staré hudby se Ensemble Polyharmonique věnuje také objevování neznámých děl 17. a 18. století. Tato díla byla zaznamenána na četných CD (2015: „Musicalische Seelenlust“, 2016: „Francesco Cavalli: Requiem“, 2017: „Chor-Music auff Madrigal-Manier“, 2019: „Johann Georg Künstel: Markuspassion“, 2020: „Heinrich Schütz: Geistliche Chor-Music 1648“, 2021: „Historia Nativitatis“, 2022: „Wolfgang Carl Briegel: Zwölf Madrigalische Trost-Gesänge“, „Johann David Heinichen: Dresden Vespers“, „Lambert de Sayve: Ad Vesperas“ a „Bach Family“) a rovněž na videonahrávkách.
Členové souboru společně s hudebním dramaturgem Oliverem Geislerem rozvíjejí myšlenku interpretovat hudební kompozici Auferstehungshistorie Heinricha Schütze současným způsobem a inscenovat ji jako hudební film. Povzbuzeni Schützovou vlastní větou „das Werk für die Hand zu nehmen“ („vzít dílo do svých rukou“) nacházejí k tomuto baroknímu mistrovskému dílu zcela nový přístup: dnešní diváci jsou konfrontováni s tím, jak se vyrovnat s pochybnostmi, nadějí, útěchou, strachem a nespoutaným štěstím.