Passione d’amore

Síla lásky v rodinných dramatech

Úterý 05. 08. 2025 | 20.00 Kostel sv. Šimona a Judy
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město
20.00–22.00
S přestávkou
Koupit vstupenku

Umělci

COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová | umělecká vedoucí
Lenka Torgersen | koncertní mistr
Magdalena Malá, Daniel Podroužek, Vojtěch Jakl, Małgorzata Malke, Viktor Tomek, Jan Hádek | barokní housle
Andreas Torgersen, Jonáš Kolomý | barokní viola
Hana Fleková | barokní violoncello
Luděk Braný | kontrabas
Luise Haugh, Vojtěch Podroužek | barokní hoboj
Kryštof Lada | barokní fagot
Filip Hrubý | cembalo
Jan Krejča | teorba

Program

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Ouverture
Cleopatra: V’adoro pupille
Cesare: Al lampo dell’armi quest alma guerriera
Cleopatra: Se pietà di me non senti
Achilla: Tu sei il cor
Cleopatra: Da tempeste il legno infranto
Cleopatra & Cesare: Caro! & Bella!
(Giulio Cesare, HWV 17)

Chaconne
(Il Parnasso in festa, HWV 73)

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Ouverture
Sinfonia
Arianna: Da’ tuoi begl’occhi impara
Giustino: Bel riposo
Arianna: Per noi soave e bella
Anastasio: Sento nel seno
Arianna & Anastasio: In braccio a te la calma
(Il Giustino, RV 717)

Concerto per il flauto traverso „Il Gran Mogol“, RV 431a

Anotace

Bezedná studnice emocí, vášní, dramat i humoru – rodinné vztahy bývaly nevyčerpatelným zdrojem umělecké inspirace a také hnací silou komplikovaných zápletek operních námětů. Závěrečný koncert 26. ročníku Letních slavností staré hudby přenese posluchače do období vrcholného rozkvětu italské barokní opery. Zazní na něm ukázky ze dvou děl stěžejních autorů tohoto žánru – Georga Friedricha Händela a Antonia Vivaldiho.

Na posluchače čekají árie plné lásky, zrady, nenávisti a odpuštění. Opery Giulio Cesare in EgittoIl Giustino měly obě premiéru v roce 1724. A protože tato hudba zraje jako víno, potěší pražské publikum jistě i po více než třech stech letech, a to v podání mezinárodně uznávané ukrajinsko-německé sopranistky Kateryny Kasper a neméně hvězdného českého barytonisty Romana Hozy za doprovodu rezidenčního ansámblu Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové.

Koncertní sál

Kostel sv. Šimona a Judy

Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou Česko-německého fondu budoucnosti.

Umělci

Kateryna Kasper

Kateryna Kasper

soprán

Ukrajinsko-německá sopranistka Kateryna Kasper je známá svou všestranností – věnuje se různým žánrům od opery přes oratoria až po písňovou tvorbu. Pravidelně vystupuje ve významných operních domech, koncertních síních a na festivalech po celém světě a sklízí uznání za svou vybroušenou interpretaci a výrazný umělecký projev.
 
Mezi její nedávné úspěchy patří velice úspěšný debut ve Staatsoper Berlin v Il Giustino Antonia Vivaldiho a na Salzburger Festispiele v Mozartově Velké mši c moll. Debutovala také v rolích, jako je Venuše v Mozartově opeře Ascanio v Albě a Micaëla v Bizetově Carmen v Oper Frankfurt. K dalším významným angažmá patří Händelova serenata Aci, Galatea e Polifemo s ansámblem Arion Baroque Orchestra v Montrealu a vystoupení v Basileji a ve Vídni s komorním orchestrem Kammerorchester Basel pod vedením Reného Jacobse.
 
Rok 2025 přináší Kateryně Kasper další významné operní role: debutuje jako Elektra v Mozartově opeře Idomeneo s Freiburger Barockorchester a ztvárňuje roli Piacere v Händelově opeře Il trionfo del tempo e del disinganno s B’Rock Orchestra, vystupuje v Teatro Real Madrid, Elbphilharmonie v Hamburku a v Soulu, Tchongjongu a Tokiu. Kromě toho ji čeká debut v roli Melisandy v Debussyho opeře Pelleas a Melisanda na operním festivalu Longborough Festival Opera.
 
V letech 2014 až 2024 byla pěvkyně členkou souboru Oper Frankfurt, kde ztělesnila celou řadu rolí z různých období. Vyniká také v operetě. Hojně koncertovala s Bachovými Matoušovými pašijemi s Freiburger Barockorchester. S ansámblem Collegium 1704 účinkovala v Myslivečkově opeře Abramo ed Isacco.
 
Koncertní repertoár Kateryny Kasper sahá od Bachových oratorií a pašijí až po Mahlerovy symfonie a díla Haydna, Mozarta, Brahmse, Mendelssohna-Bartholdyho, Dvořáka, Poulenca a Henzeho. Spolupracovala s předními orchestry a soubory, jako jsou London Philharmonic Orchestra, Turku Philharmonic Orchestra, Gulbenkian Orquestra, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, Ensemble Modern, Holland Baroque a Akademie für Alte Musik Berlin.
 
Kateryna Kasper se s velkým zaujetím věnuje písňovému repertoáru se zaměřením na německý a ukrajinský romantismus. Své debutové album „O wüßt ich doch den Weg zurück…“ s romantickými písněmi o dětství a pohádkových světech nahrála s doprovodem Hilka Dumna na historický klavír Steinway Richarda Wagnera v Bayreuthu. V roce 2022 vydala se souborem Trio Vivente nahrávky Šostakovičových a Weinbergových písňových cyklů, nahrávku Weberovy opery Čarostřelec s ansámblem Freiburger Barockorchester (ocenění Opus Klassik) a své druhé písňové album „Ein süßes Deingedenken“, na němž zazněly písně Fanny a Felixe Mendelssohnových, s doprovodem Dmitrije Ablogina na historické fortepiano z roku 1835.
 
Kateryna Kasper studovala u Raisy Kolesnik na Prokofjevově hudební akademii v Doněcku na Ukrajině, poté pokračovala v Norimberku u Edith Wiens a ve Frankfurtu u Hedwig Fassbender. V roce 2014 vyhrála prestižní mezinárodní pěveckou soutěž Mirjam Helin v Helsinkách.

Roman Hoza

Roman Hoza

baryton

Barytonista Roman Hoza studoval v Brně a ve Vídni. Je absolventem prestižního Young Singers Project při Salzburger Festspiele a operních studií Opéra National de Lyon a Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu.
 
V roce 2015 debutoval v pražském Národním divadle jako Figaro ve Figarově svatbě Wolfganga Amadea Mozarta a od té doby patří mezi jeho pravidelné hosty. Od září 2016 je členem sólistického ansámblu Národního divadla Brno, kde vytvořil řadu stěžejních rolích barytonového oboru (například Belcore v opeře Nápoj lásky Gaetana Donizettiho, Escamillo v Carmen Georgese Bizeta). Jako host se představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salzburgu, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně na Rýnem, Kaiserslauternu a dalších městech. Klíčovou úlohu v jeho repertoáru hrají mozartovské a rossiniovské role. V sezóně 2019/1920 se Roman Hoza vrátil do Deutsche Oper am Rhein – nejprve jako host a o rok později již jako člen stálého ansámblu. V sezóně 2023/2024 se zde představí jako Taddeo v Italce v Alžíru Gioacchina Rossiniho, v muzikálu Šumař na střeše Jerry Bocka a také ve světové premiéře opery Manfreda Trojahna Septembersonate.
 
Roman Hoza je vyhledávaným interpretem koncertního repertoáru. V říjnu 2023 vystoupil ve Dvořákově kantátě Svatební košile pod taktovkou Jakuba Hrůši s orchestrem Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě. Během spolupráce s Václavem Luksem (Collegium 1704) a dalšími soubory zaměřenými na starou hudbu (Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Musica Florea, Czech Ensemble Baroque) se mnohokrát představil jako sólista, například v oratoriu Mesiáš Georga Friedricha Händela nebo v Janových pašijích Johanna Sebastiana Bacha.
 
Speciální místo v jeho pěvecké kariéře zaujímají písně. Je laureátem písňové kategorie Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Cyklus Dichterliebe Roberta Schumanna provedl v Rudolfinu, v roce 2022 zpíval pod taktovkou Roberta Kružíka s Brněnskou filharmonií Písně potulného tovaryše Gustava Mahlera. Písňové cykly francouzských skladatelů (Maurice Ravel, Jaques Ibert, Francis Poulenc) v jeho podání zazněly v Düsseldorfu v létě 2023.

Collegium Marianum

Collegium Marianum

barokní orchestr

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zvláštním zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v České republice má ve svém repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií s řadou novodobých premiér. Soubor úzce spolupracuje s renomovanými sólisty (Hana Blažíková, Simona Houda-Šaturová, Roberta Mameli, Raffaele Pe, Chantal Santon Jeffery ad.) a realizoval projekty s významnými dirigenty či režiséry (například Andrew Parrott, Rudolf Lutz, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory). Umělecká spolupráce s Centre de musique baroque de Versailles přinesla dramaturgicky mimořádné projekty francouzské barokní hudby a tance (například Michel-Richard de Lalande: Grands Motets), a to včetně novodobých premiér. S loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky Collegium Marianum uvádí originální inscenace (například Francesco Cavalli: Calisto, Georg Friedrich Händel: Acis and Galatea).
 
Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích (například Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele v Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Festival de Sablé, Klangvokal Dortmund, Palau de la Música Catalana v Barceloně, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae) byla přijata s velkým ohlasem. Pro festival Händel-Festspiele v Halle ansámbl v roce 2023 nastudoval scénické provedení Händelovy opery Alessandro Severo.
 
V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již deset jeho nahrávek s hudbou známých i méně známých skladatelů, jako jsou Jan Dismas Zelenka, František Jiránek, Jan Josef Ignác Brentner či Josef Antonín Sehling. Nahrávka „Lilium mezi trním“ se sólistkou Hanou Blažíkovou byla v roce 2022 nominována na ceny Anděl.
 
Collegium Marianum je rezidenčním souborem MHF Letní slavnosti staré hudby. Je nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

flauto traverso, umělecká vedoucí

Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
 
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
 
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř.

Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a na AMU ve třídě Václava Snítila. Poté se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle, v níž se zdokonalovala na Schola Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.
 
Je stálou koncertní mistryní souboru Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, jako jsou například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal ad. Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech; spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby (například René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall či Andrew Parrott).
 
Jako sólistka se v roce 2010 podílela na nahrávce děl Antonína Reichenauera (s Collegiem 1704), za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD „Il Violino Boemo“ (Supraphon), na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století.
 
V letech 2008–2011 vyučovala hru na barokní housle na Karlově univerzitě v Praze a v letech 2018–2022 na Hudební fakultě JAMU v Brně. Pravidelně se věnuje lektorské a pedagogické činnosti v oboru historické provozovací praxe a hry na barokní housle v rámci mezinárodních mistrovských interpretačních kurzů Akademie Versailles a dále kurzů, které pořádá Nadace Collegium Marianum.