Meditatio

Duchovní moteta pro francouzský královský dvůr

Čtvrtek 23. 07. 2020 | 20.30 Kostel Panny Marie a slovanských patronů
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00

Umělci

Mélusine de Pas – viola da gamba
Jan Krejča – teorba
Pablo Kornfeld – varhany

Program

Marc-Antoine Charpentier (1643–1704)
Méditations pour le Carême
Salve Regina à 3 voix pareilles

 

Henri Du Mont (1610–1684)
Memorare, o piissima Virgo Maria
Jesu dulcedo cordium
In lectulo meo

 

Pierre Méliton († 1684)
Regina caeli, laetare à 3 voix

 

Marin Marais (1656–1728)
Prélude

 

Pierre Robert (1622–1699)
Splendor aeternae gloriae

 

Robert de Visée (1655–1732/3)
Les Sylvains de Monsieur Couperin

 

Koncert bez přestávky. Předpokládaný konec koncertu ve 21.45.

Anotace

Letní slavnosti staré hudby budou zahájeny harmonicky bohatým, dramatickým a zároveň i líbezným programem, v němž tři mužské hlasy za doprovodu bassa continua vytvoří místy temný, místy mohutný a zářivý témbr, typický pro francouzskou hudbu druhé poloviny 17. století. A byl to především Marc-Antoine Charpentier, kdo dokázal toto specifické obsazení rozehrát do obzvlášť působivých barev…

 

Charpentier je klíčovou postavou francouzského baroka, baroka usebraného, baroka vnitřního. K takovému kompozičnímu stylu vedla dlouhá a pestrá cesta, lemovaná jmény jeho vynikajících předchůdců, kteří nastavili laťku opravdu vysoko. Henri Du Mont, Pierre Méliton, Pierre Robert – právě jejich moteta doprovodí Charpentierovy křehké i drásající, kontemplativní i dramatické Postní meditace. Toto dílo by málem upadlo v zapomnění, nebýt sběratelské vášně Sébastiena de Brossarda. Pojďme z této vášně také čerpat!

 

Notový materiál pro tento koncert byl zdarma zapůjčen Centrem barokní hudby ve Versailles.

Koncertní sál

Kostel Panny Marie a slovanských patronů

Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Za laskavé podpory Francouzského institutu v Praze a Centra barokní hudby ve Versailles.

KOUPIT STUDENTSKÝ SPECIÁL
Vstupenka na koncert za 100 Kč! Pro více informací klikněte zde.

Umělci

Tomáš Král

Tomáš Král

baryton

Tomáš Král vystudoval zpěv na JAMU u Adriany Hlavsové a dále se zdokonaloval v kurzech u Julie Hassler, Howarda Crooka, Petera Schreiera či Joela Frederiksena.

 

Od roku 2005 pravidelně spolupracuje s renomovanými českými orchestry a vokálními ansámbly: Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea a Cappella Mariana. Příležitostně spolupracuje se zahraničními soubory, jako jsou Collegium Vocale Gent, La Venexiana, Wroclavský barokní orchestr, Musica Aeterna, RedHerring, Vox Luminis, Holland Baroque, B’Rock Orchestra Gent, Pygmalion, Le Poème Harmonique, Dunedin Consort ad.

 

Jako sólista se objevuje na významných festivalech a koncertních pódiích, z nichž jmenujme Pražské jaro, Dresdner Musikfestspiele, Festival de La Chaise-Dieu, Festival de Sablé, Festival d’Ambronay, Tage Alter Musik Regensburg, Oude Muziek Utrecht, MA Festival Brugge, Bozar, Wiener Konzerthaus, London’s Wigmore Hall, Wratislavia Cantans, Salzburger Festspiele, Musikverein ve Vídni ad.

 

Tomáš Král se podílel na řadě vysoce ceněných nahrávek, především s díly Jana Dismase Zelenky. Pravidelně spolupracuje s rozhlasem (ČRo, France Musique, Radio Clara) a televizí (Mezzo, Arte, Česká televize).

Vojtěch Semerád

Vojtěch Semerád

Acis

Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku. V sólovém zpěvu se zdokonaloval od roku 2010 na mnoha mistrovských kurzech a soukromých lekcích, například u Chantal Santon Jeffery, Petera Kooije či Poppy Holden.   Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme: Acis and Galatea Georga Friedricha Händela (Acis), Atys Jeana-Baptista Lullyho (Atys), David et Jonathas (Pythonisse) a Histoires Sacrées Marca-Antoina Charpentiera nebo The Fairy Queen Henryho Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích Johanna Sebastiana Bacha.   Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.   Vojtěch Semerád je jako houslista stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.   Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.
Ondřej Holub

Ondřej Holub

Damon

Ondřej Holub v raném mládí prošel Kühnovým dětským sborem a chlapeckým sborem Pueri gaudentes, díky kterému se stal i dětským sólistou Státní opery Praha v inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny. Klasický zpěv studoval nejprve soukromě u Lenky Pištěcké, poté na pražské konzervatoři u Valentina Prolata; později se pěvecky rozvíjel u Jiřího Kotouče.   Od roku 2019 spolupracuje s barokním souborem Collegium 1704, kde účinkuje jako sólista i ansámblový zpěvák. S tímto ansámblem si zazpíval mimo jiné také tenorový part v Bachově Mši h moll ve francouzském Vézelay. Pravidelně spolupracuje také se souborem Ensemble Damian, se kterým účinkoval v operách La contesa de’ numi Leonarda Vinciho (Marte) a L’Amor non há legge Antonia Caldary (Tirsi). Oba tyto tituly byly uvedeny na festivalu Olomoucké barokní slavnosti, Caldarova opera třikrát zazněla i na Smetanově Litomyšli na zámku Nové Hrady (2018). Jako sólista pravidelně spolupracuje s řadou souborů a orchestrů (FOK, Jihočeská filharmonie, Filharmonie Hradec Králové). Působí jako ansámblový zpěvák většiny předních tuzemských souborů staré hudby – Schola Gregoriana Pragensis, Cappella Mariana, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, The Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Victoria Ensemble.   V letech 2013–2019 byl členem komorního sboru Martinů Voices, jenž se řadí mezi elitní interprety hudby 20. století a soudobé hudby. Pravidelně se účastní prestižních tuzemských i zahraničních festivalů. V roce 2007 založil s bývalými členy sboru Pueri gaudentes mužské vokální kvinteto Rudolfvoice, se kterým vystoupil například i ve washingtonském Kennedy Center. Mimo jiné také externě spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem, s nímž při výročí 100 let od založení Československa účinkoval v newyorské Carnegie Hall v provedení Mahlerovy Druhé symfonie.