Lilium angelicum
Středověká a renesanční poezie
v díle Adriana Willaerta (1490–1562)
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00
Umělci
Terry Wey – kontratenor
Bernd Oliver Fröhlich – tenor
Julian Podger – tenor
Tim Scott Whiteley – baryton
Joachim Höchbauer – bas
Program
Adrian Willaert (1490–1562)
Missa Mittit ad Virginem
Madrigaly a moteta:
Quando di rose d’oro
O gloriosa Domina
Mittit ad virginem
A quand’haveva
Passa la nave
Ave Maria
Andrea Gabrieli (1532/1533–1585)
Sassi, Palae, sabbion
gregoriánský chorál
Audi filia
Tota pulchra es
Ave maris stella
Beatam me dicent
Gaudeamus omnes
Assumpta es Maria
Anotace
Adrian Willaert, jeden z nejvýraznějších skladatelů své doby, se narodil poblíž západovlámského města Roeselare. Z téhož města pochází Tore Tom Denys, zakladatel a umělecký vedoucí souboru Dionysos Now! Není tedy náhodou, že tento koncert bude poctou právě vlámskému hudebníkovi, který úctyhodných 35 let působil jako kapelník v benátské bazilice sv. Marka.
Dramaturgickou osou koncertu bude mariánská symbolika. Večer zahájí chorální sekvence vztahující se k okamžiku, kdy anděl Gabriel s bílou lilií v ruce oznámil Panně Marii vtělení Božího Syna. Chorální melodie vystřídají průzračné, kontrapunkticky propracované polyfonní části mše a moteta či melodicky svěží madrigaly. Kéž Willaertova hudba, obdivovaná a napodobovaná současníky i následovníky, promluví se stejnou intenzitou i na zahajovacím koncertě Letních slavností staré hudby!
Pro studenty nabízíme vstupenku na koncert za 100 Kč! Pro více informací klikněte zde.
Koncertní sál
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00
Partneři koncertu
S laskavou podporou vlámské vlády.
Umělci

Dionysos Now!
Tore Tom Denys začal studovat partitury svého krajana Adriana Willaerta (1490–1562) během prvního lockdownu při pandemii covid-19. Uvědomil si, že se jedná o vskutku vynikající hudbu, která je však hudebnímu publiku představována jen velmi vzácně. Proto se rozhodl založit nový projekt – a tak vznikl Dionysos Now! Soubor pracuje a zkouší ve Vídni, ale má mezinárodní základnu a spolupracuje se špičkovými sólisty v oboru vokální polyfonie.
Soubor věnuje pečlivou pozornost studiu původních rukopisů a starých tisků. Snaží se vytvářet „katedrály zvuku“, aby posluchač vnímal hudbu tak, jako by z velké výšky obdivoval katedrálu. Jednotlivé cihly a kameny tvořící zdi a klenby v ní splývají v jediný celek, v němž zářivá hudba vytváří jiskřivou energii. Soubor v hudbě hledá a snaží se zachytit v dobrém slova smyslu nakažlivý proud – jako surfař, který našel perfektní vlnu a využívá příležitosti na ní plout, než opět pomine.

Tore Tom Denys
tenor, umělecký vedoucí
Tore Tom Denys se narodil v Roeselare v Belgii, ale nyní žije ve Vídni. Vystudoval hru na trubku na Universiteit Antwerpen a byl členem sboru World Youth Choir. Zde se rozvinula jeho láska ke staré hudbě, a proto se rozhodl vyměnit trubku za zpěv, který následně vystudoval u Wicuse Slabberta ve Vídni.
Je spoluzakladatelem souborů Cinquecento a Vivante a v posledních deseti letech jeho činnosti byl tenoristou belgického souboru Capilla Flamenca. Je také vyhledávaným sólistou – pravidelně vystupuje na festivalech v Rakousku i v jiných zemích (Ludwigsburger Schlossfestspiele, KunstFestSpiele Herrenhausen, Flanders Festival Ghent, Holland Festival, Pražské jaro, Oude Muziek Utrecht, Rheingau Musik Festival, RheinVokal, Ravenna Festival či York Early Music Festival).
Spolupracoval s mnoha dirigenty a umělci (mezi ně patří například Arvo Pärt, Leonard Slatkin, Tonu Kaljuste, Philippe Herreweghe, Heinz Karl Gruber, Otto Zykan, Frieder Bernius, Joshua Rifkin či Vittorio Ghielmi).