La rose de Paris

Girlanda z Telemannových Pařížských kvartetů,
Blavetových duet a Fischerovy „květinové“ passacaille

Pondělí 27. 07. 2020 | 20.00 Zahrada zámku Troja
U Trojského zámku 1, Praha 7

Umělci

Collegium Marianum
Lenka Torgersen – barokní housle
Vojtěch Semerád – barokní housle
Hana Fleková – viola da gamba
Jana Semerádová – flauto traverso
Filip Hrubý – cembalo

Program

Georg Philipp Telemann (1681–1767)

Pařížský kvartet č. 4 b moll

Pařížský kvartet č. 6 e moll

 

Jean-Féry Rebel (1666–1747)

Musette & Rigaudon; Passepied, Bourrée & Rigaudon

(z Les Plasiris champêtre)

 

Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656–1746)

Passacaille (z Musicalisches Blümen-büschlein)

 

Marin Marais (1656–1728)

La sonnerie de Sainte Geneviève du Mont de Paris

 

Michel Blavet (1700–1768) / Jean-Philippe Rameau (1683–1764)

La Rose (z Les Indes galantes, Rondeau pour les fleurs)

 

Koncert s přestávkou. Předpokládaný konec koncertu ve 22.00.
V případě nepříznivého počasí se koncert přesune do Císařského sálu zámku Troja.

Anotace

„Zatímco hudba, poskytujíc mi mnohá z nejvřelejších rozkoší, je mým polem a pluhem, přilnul jsem nedávno k dalšímu potěšení – lásce ke květinám.“ Slova Georga Philippa Telemanna z roku 1742 odhalují jednu z jeho největších životních vášní, která byla známa takřka po celé Evropě. Dokonce i jeho přítel Georg Friedrich Händel mu pro potěchu posílal nejkrásnější květy a cibulky z celé Anglie, což však Telemannovi nebránilo v tom, aby si vypěstoval vlastní druh pivoňky...

 

I ze své zahrady čerpal německý velikán inspiraci, která se dodnes dotýká srdcí posluchačů, neboť vychází ze země, aby směřovala k nebesům. Collegium MarianumJanou Semerádovou doplní jeho hudbu hudebními poupaty od Jeana-Féryho Rebela či Michela Blaveta. Podaří se jim rozjasnit tvář kamenných titánů u schodiště trojského zámku?

Koncertní sál

Zahrada zámku Troja

U Trojského zámku 1, Praha 7

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy.

Umělci

Collegium Marianum

Collegium Marianum

hudební soubor

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.

 

Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie.

 

Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy, jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz. Významná je též spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky, se kterým Collegium Marianum uvádí originální projekty (loutková opera Calisto nebo inscenace Händlovy pastorální opery Acis and Galatea).

 

Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem.

 

V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí

Flétnistka Jana Semerádová absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.   Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a MHF Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance.   Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála též dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.   Vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele v Halle, Pražské jaro), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje například se soubory Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa či Orkiestra Historyczna.   V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.   V roce 2020 přinesly prestižní ceny Anděl České hudební akademie nominaci Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“.
Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a na AMU ve třídě Václava Snítila. Poté se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle, v níž se zdokonalovala na Schola Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.   Je stálou koncertní mistryní souboru Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, jako jsou například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal ad. Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech; spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby (například René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall či Andrew Parrott).   Jako sólistka se v roce 2010 podílela na nahrávce děl Antonína Reichenauera (s Collegiem 1704), za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD „Il Violino Boemo“ (Supraphon), na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století.