La rose de Paris
Girlanda z Telemannových Pařížských kvartetů,
Blavetových duet a Fischerovy „květinové“ passacaille
U Trojského zámku 1, Praha 7
Umělci
-
Collegium Marianum
hudební soubor -
Jana Semerádová
flauto traverso, umělecká vedoucí -
Lenka Torgersen
koncertní mistr
Collegium Marianum
Lenka Torgersen – barokní housle
Vojtěch Semerád – barokní housle
Hana Fleková – viola da gamba
Jana Semerádová – flauto traverso
Filip Hrubý – cembalo
Program
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Pařížský kvartet č. 4 b moll
Pařížský kvartet č. 6 e moll
Jean-Féry Rebel (1666–1747)
Musette & Rigaudon; Passepied, Bourrée & Rigaudon
(z Les Plasiris champêtre)
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656–1746)
Passacaille (z Musicalisches Blümen-büschlein)
Marin Marais (1656–1728)
La sonnerie de Sainte Geneviève du Mont de Paris
Michel Blavet (1700–1768) / Jean-Philippe Rameau (1683–1764)
La Rose (z Les Indes galantes, Rondeau pour les fleurs)
Koncert s přestávkou. Předpokládaný konec koncertu ve 22.00.
V případě nepříznivého počasí se koncert přesune do Císařského sálu zámku Troja.
Anotace
„Zatímco hudba, poskytujíc mi mnohá z nejvřelejších rozkoší, je mým polem a pluhem, přilnul jsem nedávno k dalšímu potěšení – lásce ke květinám.“ Slova Georga Philippa Telemanna z roku 1742 odhalují jednu z jeho největších životních vášní, která byla známa takřka po celé Evropě. Dokonce i jeho přítel Georg Friedrich Händel mu pro potěchu posílal nejkrásnější květy a cibulky z celé Anglie, což však Telemannovi nebránilo v tom, aby si vypěstoval vlastní druh pivoňky...
I ze své zahrady čerpal německý velikán inspiraci, která se dodnes dotýká srdcí posluchačů, neboť vychází ze země, aby směřovala k nebesům. Collegium Marianum s Janou Semerádovou doplní jeho hudbu hudebními poupaty od Jeana-Féryho Rebela či Michela Blaveta. Podaří se jim rozjasnit tvář kamenných titánů u schodiště trojského zámku?
Koncertní sál
U Trojského zámku 1, Praha 7
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy.
Umělci

Collegium Marianum
hudební soubor
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zvláštním zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v České republice má ve svém repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií s řadou novodobých premiér. Soubor úzce spolupracuje s renomovanými sólisty (Hana Blažíková, Simona Houda-Šaturová, Roberta Mameli, Raffaele Pe, Chantal Santon Jeffery ad.) a realizoval projekty s významnými dirigenty či režiséry (například Andrew Parrott, Rudolf Lutz, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory). Umělecká spolupráce s Centre de musique baroque de Versailles přinesla dramaturgicky mimořádné projekty francouzské barokní hudby a tance (například Michel-Richard de Lalande: Grands Motets), a to včetně novodobých premiér. S loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky Collegium Marianum uvádí originální inscenace (například Francesco Cavalli: Calisto, Georg Friedrich Händel: Acis and Galatea).
Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích (například Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele v Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Festival de Sablé, Klangvokal Dortmund, Palau de la Música Catalana v Barceloně, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae) byla přijata s velkým ohlasem. Pro festival Händel-Festspiele v Halle ansámbl v roce 2023 nastudoval scénické provedení Händelovy opery Alessandro Severo.
V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již deset jeho nahrávek s hudbou známých i méně známých skladatelů, jako jsou Jan Dismas Zelenka, František Jiránek, Jan Josef Ignác Brentner či Josef Antonín Sehling. Nahrávka „Lilium mezi trním“ se sólistkou Hanou Blažíkovou byla v roce 2022 nominována na ceny Anděl.
Collegium Marianum je rezidenčním souborem MHF Letní slavnosti staré hudby. Je nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO.

Jana Semerádová
flauto traverso, umělecká vedoucí
Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř.

Lenka Torgersen
koncertní mistr
Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a na AMU ve třídě Václava Snítila. Poté se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle, v níž se zdokonalovala na Schola Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.
Je stálou koncertní mistryní souboru Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, jako jsou například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal ad. Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech; spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby (například René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall či Andrew Parrott).
Jako sólistka se v roce 2010 podílela na nahrávce děl Antonína Reichenauera (s Collegiem 1704), za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD „Il Violino Boemo“ (Supraphon), na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století.
V letech 2008–2011 vyučovala hru na barokní housle na Karlově univerzitě v Praze a v letech 2018–2022 na Hudební fakultě JAMU v Brně. Pravidelně se věnuje lektorské a pedagogické činnosti v oboru historické provozovací praxe a hry na barokní housle v rámci mezinárodních mistrovských interpretačních kurzů Akademie Versailles a dále kurzů, které pořádá Nadace Collegium Marianum.