Grácie a majestát
Z barokní Prahy do klasicistní Paříže
J. J. Fux, J. D. Zelenka, J. C. F. Fischer, J.-Ph. Rameau
orchestrální díla a árie z oper
Isabelle Druet – soprán
Alain Buet – bas
COLLEGIUM MARIANUM – orchestr (Česká republika)
Lenka Torgersen – koncertní mistr
Jana Semerádová – umělecká vedoucí
Středa 6. 8. 2014, 19.30
Pražský hrad, Španělský sál, Praha 1
Koncert byl pořádán ve spolupráci s Francouzským institutem v rámci Roku oslav 250. výročí úmrtí J. P. Rameaua a ve spolupráci se Správou Pražského hradu v rámci cyklu Hudba Pražského hradu.
Velkolepé zakončení festivalu s titulem Grácie a majestát nemohlo hostit jiné místo než Pražský hrad. Vždyť právě zde se jedinečně snoubí zmíněné atributy: majestátní je velikost a vyvýšení nad řekou, grácie Hradu pak tkví v jeho záhybech; ve štukách Španělského sálu a fiálách katedrály. A byl to také Pražský hrad, kde se konala výsostná barokní slavnost – korunovace Karla VI. českým králem roku 1723. Hudebně pak tento svátek opentlili Johann Josef Fux a Jan Dismas Zelenka. Díky souboru Collegium Marianum a úchvatným francouzským sólistům Isabelle Druet a Alainu Buetovi bylo publikum nejen znovu vtaženo do korunovačního průvodu, ale pomyslně vzdalo čest také jinému panovníkovi, totiž králi francouzské hudby Jeanu-Philippovi Rameau, jehož 250. výročí úmrtí si letos připomínáme.
Program koncertu
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656–1746)
Premier Suite pro dvě clariny, smyčce a continuo (Le Journal du Printemps)
Jan Dismas Zelenka (1679–1745)
Árie „Exurge Providentia“ (Sub olea pacis, Praha, 1723)
Johann Joseph Fux (1660–1741)
Árie – Valeria „Pensa che fosti“
Árie – Publio Valerio „Padre son“
Balletto II. Coro degli Aruspici
(Costanza e fortezza, Praha, 1723)
Jean-Philippe Rameau (1683–1764)
Ouverture
Árie – Phani „Viens, Hymen“
Les sauvages; Danse du grand calumet de la paix
Árie – Zima a Adario „Forêts paisibles“
(Les Indes galantes, 1735)
Árie – Théseus „Quels biens !… Puissant maître des flots“
(Hippolyte et Aricie, 1733/42)
Árie „Paix favorable“
(Dardanus, 1739)
Árie tendre pour les muses
(Le temple de la gloire, 1745)
Gavottes pour les Heures et les Zéphyrs
Entrée de Polymnie
(Les Boréades, 1763)
Árie – Telaïre „Tristes apprêts, pâles flambeaux“
Árie – Pollux „Nature, amour, qui partagez mon coeur“
(Castor et Pollux, 1737)
Stará hudba není stará. Festival Letní slavnosti staré hudby ukázal, jak široké je dnes chápání tohoto žánru
Lidové noviny, 8. 8. 2014, Helena Havlíková
Rezidenční orchestr festivalu Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové i ve velkém obsazení ukázal, že je složený z hráčů, kteří mají takovou hudbu „v krvi“ […].
Mladá všestranná francouzská sopranistka Isabelle Druet zaujala svým průrazným sopránem a uměním srdceryvných nářků, milostné touhy i zklamání nebo pomstychtivosti […].
Česko-francouzský večer uctil Rameaua
Právo, 8. 8. 2014, Vladimír Říha
Nadšení diváků vyvolávaly především rytmické taneční a pochodové části skladeb. Večer i se dvěma přídavky byl impozantní tečkou za festivalem a přiřadil se k událostem letošního ročníku, kterému vévodily koncerty portugalského a polského souboru.
Kouzlo rozmanitosti
Literarky.cz,17. 8. 2014, Rémy Martin
Jeden můj známý o Rameauových operách řekl, že je to hudba na hranici stupidity a geniality, což je podle mě celkem trefný popis. Rameau je totiž jako dobrý sitcom: hravý, vtipný a záměrně lehce přihlouplý. Je to zkrátka hudba plná kontrastů, hudba s názorem, která vás zvedne ze židle. Hudba jako hra. Jeden by řekl, že Rameau musel být blázen.
O tento velice specifický večer bych se jen nerad nechal připravit. Ostrý francouzský šarm ve vás rozhodně zanechá svou stopu. Ve mně určitě. Byl to nevšední zážitek a já jsem moc rád, že ukázky z Rameauových jevištních děl na Pražském hradě zazněly.
Slasti a Milosti
Harmonie 9/2014, Michaela Freemanová
[…] spojení českého souboru s rozsáhlými zkušenostmi z provozování francouzské hudby s francouzskými sólisty se ukázala jako velmi šťastná volba.
Letní slavnosti staré hudby
Hudební rozhledy 10/2014, Vladimír Říha
Nadšení zcela zaplněného sálu vyvolávaly rytmické taneční a pochodové části skladeb z oper a baletů jako Galantní Indové, Castor et Polux či Chrám slávy. Večer i se dvěma přídavky byl impozantní tečkou za festivalem. Jubilejní 15. ročník se povedl a stará hudba je již pravidelnou a uznávanou součásti pražské letní sezony.