El tambor del mundo
Siesta u Zlatého milníku
Giovanni Girolamo Kapsberger, Girolamo Frescobaldi,
Stefano Landi, Gaspar Sanz
Carlos Mena – kontratenor
EUSKALBARROKENSEMBLE (Španělsko)
Josetxu Obregon – barokní violoncello
David Mayoral – perkuse
Enrike Solinís – loutna, umělecký vedoucí
Pondělí 29. 7. 2013, 20.00
Zámek Troja, U Trojského zámku 1, Praha 7
Koncert se konal za podpory Velvyslanectví Španělska a Instituto Cervantes Praga a ve spolupráci s Galerií hl. m. Prahy.
Barokní zahrada, tedy i ta trojská zámecká, představuje svět sám o sobě; má svůj střed i labyrint. Fenomenální Španělé – pěvec Carlos Mena a teorbista Enrike Solinís se svým ansámblem – učinili pražskou Troju byť na jeden letní večer dokonce pupkem starého světa (el tambor del mundo). Skrze mistry raného baroka, Giovanniho Girolama Kapsbergera, Domenica Mazzocchiho či Giovanniho Felicese Sancese, totiž do kraje mladého vína sv. Kláry přenesli pověstný Zlatý milník (Milliarium aureum), který stával na Foru Romanu a ohlašoval, že všechny cesty vedou do Říma. I ty hudební…
Program koncertu
Antonio Cesti (cca 1623–1669)
Cantata Era la notte
Gaspar Sanz (1640–1710)
Marionas
Canarios
Antonio de Santa Cruz (cca 1600 – ?)
Jácaras
Giovanni Felices Sances (cca 1600 –1679)
Pianto della Madonna, Stabat Mater
Ciaccona Non sia chi mi riprenda
Giovanni Girolamo Kapsberger (cca 1580–1651)
Colassione
Passacaglia
La Kaspberger
Domenico Mazzocchi (1592–1665)
Soneto No me mueve mi Dios
José de Torres (cca 1670–1738)
Cantata Flavescite serenate
Juan Hidalgo de Polanco (1614–1685)
La noche tenebrosa
Santiago de Murzia (cca 1682 – cca 1740)
Cumbes
Anonym
Dígame un requiebro
„Pupek světa“ tentokrát v pražské Troji
Opera PLUS, 31. 7., Helena Havlíková
Jeho [Carlos Mena] dechová opora pro dlouhé belcantové fráze, zvládnutá intonace a suverénní koloratury dodaly v jeho podání bohatým poetickým obrazům textů a hudebním afektům skutečně strhující podobu.
Letní slavnosti staré hudby
Harmonie 9/2013, Marc Niubò
Carlos Mena potěšil publikum stále stejně lahodným témbrem svého kontratenoru, který se v akustice Trojského zámku nesl zcela dokonale.
Spíše elegické vokální kusy byly efektně vyváženy jednotlivými instrumentálními skladbami, v nichž zazářil a svou dynamickou, virtuózní a zároveň invenční hrou na renesanční kytaru a loutnu zcela uchvátil Enrike Solinís.
Letní slavnosti staré hudby 2013
Hudební rozhledy 10/2013, Lukáš Vytlačil
Loutnista a umělecký vedoucí ansámblu Enrike Solinís se představil jako skutečný mistr na loutnu i barokní kytaru. Jeho technické dovednosti byly neuvěřitelné a hráčská jistota skutečně skálopevná…
Výborný výkon podal perkusionista David Mayoral, který zde nepůsobil jen jako pouhý rytmický prvek, ale v některých skladbách se mnohem více soustředil na jemné vytváření barev.