Die Bach-Familie
Hudební odkaz legendárního rodu
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 2 – Nové Město
Umělci
Magdalene Harer, Joowon Chung | soprán
Alexander Schneider | alt, umělecký vedoucí
Johannes Gaubitz, Christopher Renz | tenor
Matthias Lutze | bas
Martin Jantzen | violone
Tineke Steenbrink | varhanní pozitiv
Program
Heinrich Bach (1615–1692)
Kyrie
Johann Christoph Bach (1642–1703)
Der Gerechte
Es ist nun aus mit meinem Leben
Johann Michael Bach (1648–1694)
Sei, lieber Tag, willkommen
Unser Leben währet siebenzig Jahr
Herr, wenn ich nur dich habe
Johann Ludwig Bach (1677–1731)
Unsere Trübsal, die zeitlich und leicht ist, JLB 33
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Duetto III in G, BWV 804
Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit, BWV 371
Duetto IV in a, BWV 805
Jesu, meine Freude, BWV 227
Anotace
Jméno Bach bylo v době baroka ve středním Německu prakticky synonymem pro označení „hudebník“. Rodokmen mužských členů rozvětveného muzikantského rodu sestavil sám Johann Sebastian, který se i jinak angažoval v zachování silné rodinné tradice. Jím zděděná a pečlivě uchovávaná sbírka vokálních skladeb jeho předků (Altbachisches Archiv) se stala východiskem programu zahajovacího koncertu 26. festivalového ročníku. Berlínský soubor Ensemble Polyharmonique v něm bude zkoumat jádro a vzájemnou souvztažnost tvorby vybraných členů rodu a nabídne originální pohled do univerza této hudební dynastie.
Vrcholem večera bude monumentální moteto Jesu, meine Freude, v němž Johann Sebastian přebírá mnohé stylové prvky svých kompozičně zdatných předků a dovádí tento žánr k dokonalosti. Nejdelší a nejkomplexnější Bachovo moteto symbolicky spojí všechny hudebně-genealogické linky od Johanna Michaela, Heinricha, Johanna Christopha a Johanna Ludwiga Bachů do mistrovského, geniálně vystavěného díla.
Koncertní sál
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 2 – Nové Město
Partneři koncertu
Koncert se koná s laskavou podporou Česko-německého fondu budoucnosti.
Umělci

Ensemble Polyharmonique
Ensemble Polyharmonique je uskupení vokálních sólistů působících na evropské scéně staré hudby. Jeho základní repertoár tvoří hudba renesance a baroka. V souladu s historicky poučenou interpretační praxí soubor propojuje ideje německé a franko-vlámské vokální kultury do živé a zároveň poetické interpretace.
O mezinárodním uznání souboru svědčí četná pozvání na festivaly po celé Evropě: například Oude Muziek Utrecht, Bachfest Leipzig, Meer Stemmig Gent, Stockholm Early Music Festival, Letní slavnosti staré hudby v Praze, Les Nuits de Septembre v Liège, Trigonale v Klagenfurtu, Thüringer Bachwochen, Händel-Festspiele v Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Heinrich Schütz Musikfest, Köthener Bachfesttage atd.
V případě repertoáru s instrumentálním doprovodem (oratoria, mše a kantáty Johanna Sebastiana Bacha, Dietricha Buxtehudeho, Claudia Monteverdiho či Georga Friedricha Händela) soubor spolupracoval s renomovanými barokními orchestry, jako jsou Akademie für Alte Musik Berlin, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Freiburger Barockorchester, Holland Baroque, L’Arpa Festante, Arte dei Suonatori a Orkiestra Historyczna.
Kromě provádění známějšího repertoáru staré hudby se Ensemble Polyharmonique věnuje také objevování neznámých děl 17. a 18. století. Tato díla byla zaznamenána na četných CD (2015: „Musicalische Seelenlust“, 2016: „Francesco Cavalli: Requiem“, 2017: „Chor-Music auff Madrigal-Manier“, 2019: „Johann Georg Künstel: Markuspassion“, 2020: „Heinrich Schütz: Geistliche Chor-Music 1648“, 2021: „Historia Nativitatis“, 2022: „Wolfgang Carl Briegel: Zwölf Madrigalische Trost-Gesänge“, „Johann David Heinichen: Dresden Vespers“, „Lambert de Sayve: Ad Vesperas“ a „Bach Family“) a rovněž na videonahrávkách.
Členové souboru společně s hudebním dramaturgem Oliverem Geislerem rozvíjejí myšlenku interpretovat hudební kompozici Auferstehungshistorie Heinricha Schütze současným způsobem a inscenovat ji jako hudební film. Povzbuzeni Schützovou vlastní větou „das Werk für die Hand zu nehmen“ („vzít dílo do svých rukou“) nacházejí k tomuto baroknímu mistrovskému dílu zcela nový přístup: dnešní diváci jsou konfrontováni s tím, jak se vyrovnat s pochybnostmi, nadějí, útěchou, strachem a nespoutaným štěstím.

Alexander Schneider
alt, umělecký vedoucí
Alexander Schneider se narodil v saském městě Frankenberg. V letech 1987 až 1996 byl členem chlapeckého sboru Dresdner Kreuzchor, poté začal studovat u Petera Herrmanna na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. V roce 2004 úspěšně dokončil studium zpěvu a pedagogiky.
Zúčastnil se mistrovských kurzů u renomovaných umělců, jako jsou David Cordier, Jeffrey Gall a Peter Kooij, a v roce 2002 získal cenu na soutěži Musica Antiqua v Bruggách.
Jako kontratenorista spolupracuje s mnoha významnými soubory (Cantus Cölln, Concerto Palatino, Pygmalion, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent, Akademie für Alte Musik Berlin, Ricercar Consort, Vox Luminis, Musica Fiata či Currende). Schneiderovy společné hudební projekty s dirigenty, jakými jsou Philippe Herreweghe, Raphaël Pichon, Václav Luks, René Jacobs, Kristjan Järvi, Stephen Stubbs, Ludger Rémy, Howard Arman, Joshua Rifkin, Philippe Pierlot, Martin Haselböck, Marcus Creed, Hermann Max, Hans-Christoph Rademann a Konrad Junghänel, vyústily v četné nahrávky, které dokládají jeho umělecké úspěchy.
Vystupoval na mnoha operních scénách, například v Theater Heidelberg, Lipské opeře, Goethe-Theater Bad Lauchstädt, Schlosstheater v Postupimi (Neues Palais) a v Theater Altenburg Gera. Debutoval v Luzerner Theater, kde ztělesnil Oberona v Brittenově Snu noci svatojánské. Představil se také v roli Mozarta v mezinárodní premiéře jazzové opery Casanova Daniela Schnydera ve švýcarském Gstaadu a v New Yorku (USA).
Se souborem Ensemble Polyharmonique, jehož je zakladatelem, realizuje projekty zaměřené na vokální hudbu pozdní renesance a baroka – koncerty, nahrávky, filmy i videozáznamy. Od roku 2024 působí jako dramaturg vokálního souboru Rheinische Kantorei pod vedením Edzarda Burchardse.
Alexander Schneider se stále častěji věnuje dirigování větších oratorních děl, například Monteverdiho Mariánských nešpor z roku 1610, Händelova Mesiáše a Bachovy Mše h moll. Od roku 2014 žije v Belgii, kde vede sbor Amicantus ve městě Heusden-Zolder, a od roku 2025 převezme vedení komorního sboru Florilegium v Lovani. Kromě toho vyučuje zpěv na Academie Beringen a předává své zkušenosti na mistrovských kurzech a workshopech.