Dantza
Španělské a baskické rytmy ve Versailles
G. Sanz, M. P. de Albéniz, M. Marais
U Trojského zámku 1, Praha 7
Program
Bralea-Pelegria Naiziela
Urruska-Fandangoa
Koumis-Ezpatadantza
Mateo Pérez Albéniz (1755–1831)
Sonata in D
DANSES
Claude Gervaise (1525–1583)
Pavane, Gallarde & Branle de Champagne
Jean-Baptiste Lully (1632–1687)
Ballet de Xerxés
Le Bourgeois Gentilhomme
Bourré & Rondeau pour Les Basques
Marche pour la Cérémonie Turque; Premiere Air & Second des Espagnols;
Canaries
Marin Marais (1656–1728)
Pièces de viole
Le Basque
Alcyone
Marche pour les Matelots
Le Clerc (1697–1764)
La Bourré de Basque
André Campra (1660-1744)
Tragedia Camille
La Byscayen
J.-B. Lully (1632–1687) / Robert de Viseé (1655-1733)
Pièces en do majeur
Chaconne
DANZAS
Gaspar Sanz(1640-1710) / Francisco Guerau (1649-1722)
Mariona / Chacona
Santiago de Murcia (1673-1739)
Cigras Selectas de Guitarra
Zarabanda
Gaspar Sanz(1640-1710)
Canarios
Umělci
Miren Zeberio – barokní housle
Mixel Etxekopar – baskické flétny (txirulak)
Pablo Martín Caminero – violon
Daniel Garay – bicí
Anotace
Jako se na schodišti Zámku Troja utkávají titáni s antickými bohy a uvnitř pak říšská habsburská a polská vojska před Vídní s Turky, tak se za Ludvíka XIV. střetávala ve Versailles francouzská hudba s tou španělskou. Toto vzájemné ovlivňování pak mělo nejvyšší posvěcení, neboť král Slunce pojal za manželku Maríu Teresu, rodačku z El Escorialu v srdci Španělska.
Rovněž Enrike Solinís je rodák ze Španěl, přesněji řečeno Bask z Bilbaa. Kdo jiný by tedy měl vyprávět příběh o pyrenejských rytmech ve Versailles? K ruce mu vedle barokní kytary byl také jeho soubor Euskal Barrokensemble, smysl jehož názvu lze snadno rozluštit, pokud víme, že euskal znamená „baskický“. Dantza je zase baskicky „tanec“.
Koncertní sál
U Trojského zámku 1, Praha 7
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Ve spolupráci s Velvyslanectvím Španělska, Institutem Cervantes v Praze, Acción Cultural Española (AC/E) a Galerií hl. m. Prahy.
Koncert natočil ČRo 3 Vltava.