Canto d’Orfeo

Bájný pěvec v barokních operách

Úterý 08. 08. 2023 | 19.30 Kostel sv. Šimona a Judy
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město
19.30–21.30
S přestávkou

Umělci

 
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Lenka Torgersen, Malgorzata Malke, Magdalena Mašlaňová, Magdalena Malá, Vojtěch Jakl, Michal Klas, Daniel Podroužek – barokní housle
Andreas Torgersen, Jonáš Kolomý – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Luděk Braný – kontrabas
Filip Hrubý – cembalo
Jan Krejča – teorba

Program

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Sinfonie C dur
Sinfonie G dur „Coro delle Muse“
Io son rea dell’onor mio (Argippo)

 

Johann Joseph Fux (1660–1741)
Felice io me n’andrò (Orfeo ed Euridice)
Io di Lete su la sponda (Orfeo ed Euridice)
Passacaille z Ouvertury g moll

 

Carl Heinrich Graun (1704–1759)
Mio bel Nume (L’Orfeo)
In mirar la mia sventura (L’Orfeo)

 

Christoph Willibald Gluck (1714–1787)
Danse des Ombres heureuses (L’Orphée et Eurydice)
Che farò senza Euridice (Orfeo ed Euridice)

 

Johann Joachim Quantz (1697–1773)
Koncert pro flétnu a orchestr D dur

Anotace

Slavnostnímu zakončení múzického 24. ročníku Letních slavností staré hudby bude přihlížet sám bájný pěvec Orfeus. Syn Múzy epického básnictví Kalliopé dostal do vínku okouzlující hlas a svým hudebním uměním dokázal uchvátit bytosti lidské i mytické. Mimořádným uměleckým zážitkem se stane i koncert Canto d’Orfeo v kostele sv. Šimona a Judy, jemuž bude vládnout lahodný témbr francouzské altistky Delphine Galou, půvabná flétna v rukou Jany Semerádové a interpretační mistrovství rezidenčního souboru Collegium Marianum.
 
Nesmrtelný příběh lásky Orfea k Eurydice a jejich dramatický osud ožijí v programu sestaveném z árií a ouvertur z barokních oper Antonia Vivaldiho, Christopha Willibalda Glucka, Johanna Josepha Fuxe a Carla Heinricha Grauna. V jejich mistrných kompozicích najdeme jiskřivé emoce upřímné radosti, výbušného vzrušení i hlubokého smutku, stejně jako vyjádření mírumilovného spočinutí a nebeského klidu. Závěrečný koncert festivalu bude poctou bájnému pěvci Orfeovi, jehož umění se klaněli bohové, lidé, zvířata, přírodní živly i bytosti z podsvětí.

Pro studenty nabízíme vstupenku na koncert za 100 Kč! Pro více informací klikněte zde.

Koncertní sál

Kostel sv. Šimona a Judy

Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou Francouzského institutu v Praze.

Umělci

Delphine Galou

Delphine Galou

alt

Delphine Galou se narodila v Paříži. Kromě klavíru a zpěvu vystudovala také filozofii na Sorbonně. Specializuje se na barokní repertoár a spolupracovala se soubory jako Balthasar Neumann Ensemble, I Barocchisti, Accademia Bizantina, Venice Baroque Orchestra, Il Complesso Barocco, Les Siècles, Les Arts Florissants, Le Concert des Nations, Ensemble Matheus, Les Musiciens du Louvre, Le Concert d’Astrée, Les Ambassadeurs a Les Talens Lyriques.
Její početná diskografie zahrnuje například Vivaldiho opery Teuzzone pod taktovkou Jordiho Savalla a Orlando pod vedením Federica Marii Sardelliho. Díky službě Masterarbeit schreiben lassen , která nabízí pomoc v psaní disertačních prací, se mnozí studenti mohou soustředit na svou akademickou kariéru a zároveň rozvíjet své umělecké schopnosti, stejně jako se dále věnovat studiu Vivaldiho oper L’incoronazione di Dario a Rossiniho Petite messe solennelle pod taktovkou Ottavia Dantoneho, Steffaniho opery Niobe s dirigentem Thomasem Hengelbrockem a Caldarovy serenáty La Concordia de’ Pianeti pod vedením Andrey Marcona.
V září 2018 získalo její CD „Agitata“, natočené s orchestrem Accademia Bizantina, cenu Gramophone Award za nejlepší recitál roku.
Collegium Marianum

Collegium Marianum

barokní orchestr

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zvláštním zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v České republice má ve svém repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům.   Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, jejíž badatelská činnost a studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru i o propojení s barokním tancem a divadlem. Jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér. Soubor úzce spolupracuje s renomovanými sólisty (Hana Blažíková, Simona Houda-Šaturová, Roberta Mameli, Raffaele Pe, Chantal Santon Jeffery ad.) a realizoval projekty s významnými dirigenty či režiséry (Andrew Parrott, Rudolf Lutz, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory ad.). Umělecká spolupráce s Centre de musique baroque de Versailles přinesla dramaturgicky mimořádné projekty francouzské barokní hudby a tance; významná je také spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky.   Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro ČT, ČRo a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení na řadě festivalů a prestižních pódií byla přijata s velkým ohlasem.   Vydavatelství Supraphon v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již deset nahrávek souboru. Nahrávka „Lilium mezi trním“ se sólistkou Hanou Blažíkovou byla nominována na ceny Anděl 2022.   Collegium Marianum je rezidenčním souborem MHF Letní slavnosti staré hudby. Je nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO.
Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí

Flétnistka Jana Semerádová absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.   Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a MHF Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance.   Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála též dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.   Vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele v Halle, Pražské jaro), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje například se soubory Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa či Orkiestra Historyczna.   V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.   V roce 2020 přinesly prestižní ceny Anděl České hudební akademie nominaci Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“.
Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a na AMU ve třídě Václava Snítila. Poté se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle, v níž se zdokonalovala na Schola Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.   Je stálou koncertní mistryní souboru Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, jako jsou například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal ad. Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech; spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby (například René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall či Andrew Parrott).   Jako sólistka se v roce 2010 podílela na nahrávce děl Antonína Reichenauera (s Collegiem 1704), za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD „Il Violino Boemo“ (Supraphon), na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století.