Canto della Ninfa

Zvukomalebné árie a suity Antonia Vivaldiho
a Georga Friedricha Händela

Čtvrtek 04. 08. 2022 | 19.30 Kostel sv. Šimona a Judy
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město
19.30–21.30
S přestávkou

Program

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Sinfonia
Augeletti garruletti (z Il Giustino)
Siam navi (z L’Olimpiade)
Koncert pro flétnu „Il gardellino“
Alma oppressa (z La fida ninfa)
Koncert pro flétnu „La tempesta di mare“

 

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Musette (z Il pastor fido)
Finte labbra! (z Il pastor fido)
Scherza in mar (z Lotario)
Sweet bird (z L’Allegro , il Penseroso, ed il Moderato)
Qui l’augel di pianta (z Acis, Galatea e Polifemo)

Anotace

Věhlas Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela, dvou velikánů barokní opery, kteří patřili k nejvlivnějším a nejplodnějším skladatelům své generace, dalece přesáhl hranice jejich rodných zemí i dobu, v níž žili a tvořili. Právě jim bude patřit slavnostní závěrečný koncert v kostele sv. Šimona a Judy.

 

Rezidenční soubor festivalu Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové doprovodí vynikající italskou sopranistku Robertu Mameli, jejíž sametový a nesmírně hbitý hlas dokáže vystihnout nekonečně širokou škálu emocí. A právě vášněmi a city zmítané lidské srdce je jako křehká loď nesená tu klidnými, tu rozbouřenými vlnami… V příbězích o lásce, radosti, moci i krutém osudu budeme moci obdivovat invenční melodiku, odvážné harmonie, barevnou instrumentaci, živou rytmiku i brilantní virtuozitu.

Pro studenty nabízíme vstupenku na koncert za 100 Kč! Pro více informací o slevě Studentský speciál klikněte zde.

Koncertní sál

Kostel sv. Šimona a Judy

Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

S laskavou podporou Italského kulturního institutu v Praze.

Umělci

Roberta Mameli

Roberta Mameli

soprán

Roberta Mameli pravidelně účinkuje na nejvýznamnějších operních scénách, včetně Berlína, Florencie, Barcelony nebo Turína. Spolupracuje s dirigenty, jako jsou Jordi Savall, Fabio Biondi, Claudio Abbado, Ottavio Dantone, Ton Koopmann, Leonardo García Alarcón, Jean-Christophe Spinosi a Jeffrey Tate. Je velmi žádaná jako interpretka staré hudby a spolupracuje s několika soubory, které hrají na dobové nástroje.

 

Roberta Mameli zaznamenala velký úspěch v titulní roli Monteverdiho opery L’incoronazione di Poppea pod taktovkou Diega Fasolise v Berlínské státní opeře. Pod Fasolisovým vedením ztvárnila také roli Armindy v inscenaci Mozartovy opery La finta giardiniera v produkci operního domu La Scala pro Shanghai Grand Theatre.

 

Její sólové album „Anime Amanti“ získalo prestižní ocenění Diapason d’Or. Mezi nejnovější a budoucí projekty patří Händelova Agrippina (Poppea) v Drottningholmu, Mozartova La clemenza di Tito (Vitellia) v Angers Nantes Opéra a I portentosi effetti della madre natura (Ruspolina) Giuseppa Scarlattiho v Postupimi a Bayreuthu.

Collegium Marianum

Collegium Marianum

barokní orchestr

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zvláštním zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v České republice má ve svém repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům.   Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, jejíž badatelská činnost a studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru i o propojení s barokním tancem a divadlem. Jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér. Soubor úzce spolupracuje s renomovanými sólisty (Hana Blažíková, Simona Houda-Šaturová, Roberta Mameli, Raffaele Pe, Chantal Santon Jeffery ad.) a realizoval projekty s významnými dirigenty či režiséry (Andrew Parrott, Rudolf Lutz, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory ad.). Umělecká spolupráce s Centre de musique baroque de Versailles přinesla dramaturgicky mimořádné projekty francouzské barokní hudby a tance; významná je také spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky.   Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro ČT, ČRo a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení na řadě festivalů a prestižních pódií byla přijata s velkým ohlasem.   Vydavatelství Supraphon v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již deset nahrávek souboru. Nahrávka „Lilium mezi trním“ se sólistkou Hanou Blažíkovou byla nominována na ceny Anděl 2022.   Collegium Marianum je rezidenčním souborem MHF Letní slavnosti staré hudby. Je nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO.
Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí

Flétnistka Jana Semerádová absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.   Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a MHF Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance.   Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála též dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.   Vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele v Halle, Pražské jaro), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje například se soubory Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa či Orkiestra Historyczna.   V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.   V roce 2020 přinesly prestižní ceny Anděl České hudební akademie nominaci Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“.
Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a na AMU ve třídě Václava Snítila. Poté se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle, v níž se zdokonalovala na Schola Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.   Je stálou koncertní mistryní souboru Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, jako jsou například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal ad. Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech; spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby (například René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall či Andrew Parrott).   Jako sólistka se v roce 2010 podílela na nahrávce děl Antonína Reichenauera (s Collegiem 1704), za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD „Il Violino Boemo“ (Supraphon), na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století.