Calisto
Barokní opera Francesca Cavalliho (1651)
Hana Blažíková – Calisto
Barbora Kabátková – Diana, Giunone
Jan Mikušek – Endimione
Tomáš Lajtkep – Mercurio
Tomáš Král – Giove, Giove in Diana
BUCHTY A LOUTKY
Vít Brukner, Marek Bečka, Zuzana Bruknerová, Radek Beran
COLLEGIUM MARIANUM – hudební soubor
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flétny
Lenka Torgersen, Vojtěch Semerád – housle
Jakub Kydlíček – flétny
Richard Šeda, Miroslav Kůzl – cink
Petr Budín – dulcian
Hana Fleková – violoncello
Jan Krejča – teorba
Sebastian Knebel – cembalo
Vít Brukner – režie
Robert Smolík – loutková scéna a marionety
Radka Mizerová, Tereza Benešová – kostýmy
Lukáš Valiska – osvětlení
Jana Semerádová – hudební nastudování
Čtvrtek 6. 8. 2015, 19.30
Státní opera
Wilsonova 4, Praha 1
Někdy může být přílišná krása neštěstím. Své o tom ví spanilá nymfa Kallistó, po které zatoužil sám Jupiter a nedal jí proto spočinout. Italský skladatel Francesco Cavalli s libretistou Faustinim pak nymfino sladké trápení přetvořili v operu, přičemž příběh rozšířili o nové zápletky a komické scény na způsob commedie dell’arte. To nedalo spát Janě Semerádové a souboru Collegium Marianum. I oslovili spřízněné nezávislé loutkové divadlo Buchty a loutky, aby komice i bolesti nymfy Kallistó společně vdechli nový život.
Originální nastudování bylo zcela v duchu dobové barokní praxe – vždyť k italskému divadlu neodmyslitelně patřily nejen řezbované marionety, ale též úpravy a aranže oper dle potřeb a přání impresária, zpěváků či publika. Příběh se rozehrával nejen na jevišti, ale i na loutkové scéně, přičemž vypravěč (Šašek) byl prostředníkem mezi mytologií a současným divákem. Inspirace barokní gestikou a dobovými scénickými efekty se odrazila v jevištním ztvárnění jednotlivých postav, jejichž představiteli byli špičkoví vokální sólisté. V hlavní roli se představila Hana Blažíková, jejího svůdce sehrál a zazpíval Tomáš Král.
Medvědice si ráda hraje s loutkami
Opera PLUS, 7. 8. 2015, David Chaloupka
Nezbývá než obdivovat loutkářskou dovednost členů souborů, a schopnost odlehčit scény až k travestii, a zároveň se elegantně nevyhnout některým „choulostivým“ místům předlohy libreta. Mimo toho suplují i několik baletních čísel, například i tanec medvědů. Tento postup je v rámci divadelní estetiky a dramaturgie zcela legitimní, pokud si uvědomíme, že historie loutkových oper dosahuje délky již takřka tři a půl století.
Skvělá sopranistka Hana Blažíková dala Calistě nejen hlasovou jistotu, ale patřičnou výrazovou lyričnost a schopnost tlumočit Calistinu až naivní důvěru a zároveň přirozenost, jež je vlastní jen mytickým a pohádkovým hrdinkám.