Barocco napoletano
Písně a tance ve stínu Vesuvu
U Trojského zámku 1, Praha 7
Umělci
Jowan Merckx – flétny, píšťaly a dudy
Sofie Vanden Eynde – theorba
Program
Anonymous
Madonna tu mi fai lo scorrucciato
Andrea Falconieri (1585/1586 – 1656)
O Bellisimi Capelli
Bella Fanciulla dal viso rosato
Filli Cara et Amata
Nudo arciero che si altero
Non piu d’amore, non piu d’ardore
Bella porta di rubini
Occhietti amati
Segui, segui dolente core
Giovanni Domenico da Nola (ca 1510–1592)
Fuggit’ Amore
Giovanni Giacomo de Antiquis (? – 1608)
Madonna, non so far tante parole
La carra feci porg´ogni speranza
Giovanni Maria Trabaci (ca 1575 – 1647)
Il Galluccio
Adrian Willaert (1490–1562)
Vecchie Letrose
Stefano Landi (1587–1639)
A che mi fu egli
Canta la Cicaletta
Anonymous
L’uelh del vesent
La vita ti parla (tarantella)
eigen wijsheid/saffrana
Marlene, l’etang
Koncert s přestávkou.
Předpokládaný konec koncertu ve 22:00.
Anotace
Podobně jako shlíží barokní kaple svaté Kláry na Zámek Troja, rozkládá se svůdná Neapol pod dohledem Vesuvu. A je to také Svatá Klára, která obě místa spojuje, neboť její veliký klášter tvoří samotný středobod Neapole.
Do centra dávného neapolského hudebního dění nás v programu Barocco napoletano přenese pozoruhodná čtveřice – anglická virtuoska na historické harfy Sarah Louise Ridy, sopranistka Lore Binon a její belgičtí krajané, pištec a dudák Jowan Merckx a teorbistka Sofie Vanden Eynde.
Do křivolakých uliček plných hudby se za neapolskými skladateli Falconierim, Da Nolou či Trabacim pustí muzikanti vskutku povolaní, neboť holdují rovněž improvizaci a hudbě současné. To se bude zvláště hodit při provedení mnohdy komických a satirických villanel, bez nichž není Napule, jak jí říkají místní, myslitelná.
Koncertní sál
U Trojského zámku 1, Praha 7
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Belgické velvyslanectví – Vlámské zastoupení
Umělci

Sarah Louise Ridy
historické harfy, umělecká vedoucí
Sarah Louise Ridy získala bakalářský titul v oboru moderní harfa na Royal Northern College of Music v Manchesteru a poté pokračovala bakalářským a magisterským studiem barokní harfy. Byla první držitelkou magisterského titulu v oboru barokní harfa na Královské konzervatoři v nizozemském Haagu.
Hraje v nejčastěji na italskou trojřadou harfu, konkrétně model „Cellini“ z dílny Rainera Thuraua z německého Wiesbadenu, což je nástroj, v němž se zhédla během Světového harfového kongresu v Ženevě. V poslední době však svou malou sbírku harf rozšířila ještě překrásnou keltskou harfu s kovovými strunami, již vyrobila Violaine Alfaric, a doufá, že se o tento nástrojový skvost bude moci brzy podělit s posluchači, stejně jako se svým novým gotickým nástrojem, pětadvaceti-strunnou harfou z dílny Franze Reschenhofera.
Sarah Louis Ridy vystupuje jako sólistka, ale spolupracuje také s řadou souborů po celém světě. Zabývá se hudbou nejrůznějších stylů, z nichž mnohé mají kořeny ve staré hudbě, a je vždy otevřená možnostem objevovat nový repertoár a šířit dále povědomí o krásách barokní harfy. Sarah zavítala na nesčetných turné do nejrůznějších koutů světa a její umění měli možnost slyšet posluchači v Izraeli, Řecku, Kolumbii, Chorvatsku, USA a dalších zemích. V současné době je vedoucí lektorkou barokní harfy na Královské konzervatoři v Haagu.

Lore Binon
soprán
Lore Binon se hudbě věnuje od svých pěti let, kdy začala hrát na housle. Je laureátkou několika soutěží a absolventkou Královské konzervatoře v Bruselu, kde studovala ve třídě Yuzuko Horigome. Ještě za studií se na téže instituci začala věnovat zpěvu pod vedením Beatrijs Devos. Vzdělání si později rozšířila na Escole Superior de Música de Catalunya v Barceloně u Margaridy Natividade a v roce 2011 absolvovala magisterské studium na Amsterdamské konzervatoři, kde se jí dostalo školení Valérie Guillorit. V současné době navštěvuje lekce u Margreet Honig.
Díky své všestrannosti a vytříbené muzikalitě je Lore Binon vyhledávanou sólistkou. Pravidelně spolupracuje se soubory a orchestry jako Ictus Ensemble, Oxalys, Sbor Vlámského rozhlasu, Bruselská filharmonie, Spectra Ensemble, Freiburger Barockorchester, Flemish Radio Choir a Symfonieorkest Vlaanderen a vystupovala v dílech jako Sedm posledních slov Vykupitelových na kříži Josepha Haydna, Bachovo Magnificat, Händelovo Dixit Dominus, Mendelssohnův Lobgesang a Brahmsovo Německé rekviem. Spolupracovala s dirigenty jako René Jacobs, Hervé Niquet a Jos van Veldhoven a vystupovala v sálech jako centrum Bozar v Brusselu, Salle Pleyel v Paříži, Opéra de Lyon, centrum De doelen v Rotterdamu a Koncertní sál P. I. Čajkovského v Moskvě.
V současné sezoně vystupuje Lore Binon ve Vlámské opeře jako Pamina v Mozartově Kouzelné flétně a je rezidenční umělkyní Vlámského Festivalu v Mechelenu. Představí se v Mahlerově Čtvrté symfonii v provedení s Orchestre Symphonique de Mulhouse a pod taktovkou Loethara Koenigse. V listopadu 2017 vyšlo u vydavatelství Outhere Music CD s hudbou Deubssyho, Hahna a dalších.