Akademie Versailles 2025 | Baroque orchestra

LECTURER

7_LSSH-2025_Passione_Lenka-Torgersen_foto-Petra-Hajska_2_square

Lenka Torgersen

Baroque orchestra

Lenka Torgersen is the concert master of Collegium Marianum. Currently she also works regularly with other Czech and international ensembles including La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal, and others. As a chamber musician and soloist she performs at major European stages and music festivals and also collaborates with various leading figures in early music (e.g. René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott).

 

As a soloist with Collegium 1704 she recorded the works of Antonín Reichenauer, for which she received the Diapason d’Or award.

 

She is a regular lecturer and teacher in the field of historical performance practice and Baroque violin in the international master classes.

 

 

PROGRAMME

Georg Phillip Telemann
Ouverture-Suite „L´Omphale“, TWV 55:e8

 

George Frideric Handel
Hercules, HWV 60 (Sinfonie)

 

Michelle Mascitti
Concerto grosso in A Major (Passacaglia)

 

Jean-Philippe Rameau
Suite from Les Fêtes d᾿Hébé

 

Jean-Baptiste Lully and Jean-Philippe Rameau
arias from various operas (Atys, Armide, Hippolyte et Aricie, Les Indes galantes, Castor et Pollux, Dardanus, etc...)

 

Louis-Nicolas Clérambault, Jean-Baptiste Stuck, Michel Pignolet de Montéclair, François Colin de Blamont
cantatas

CONTENT

  • Baroque orchestra

 

  • practical study of instrumental and vocal-instrumental repertoire

 

  • stylistic interpretation, ornamentation and phrasing

 

  • intensive all-day program

 

  • final performance

 

CLASSES

  • violin, viola, cello, viola da gamba
  • flutes, flauto traverso, hautbois
  • theorbo, bassoon, double bass, harpsichord

Lenka Torgersen | CV

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a na AMU ve třídě Václava Snítila. Poté se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle, v níž se zdokonalovala na Schola Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Je stálou koncertní mistryní souboru Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, jako jsou například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal ad. Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech; spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby (například René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall či Andrew Parrott).

 

Jako sólistka se v roce 2010 podílela na nahrávce děl Antonína Reichenauera (s Collegiem 1704), za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD „Il Violino Boemo“ (Supraphon), na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století.

 

V letech 2008–2011 vyučovala hru na barokní housle na Karlově univerzitě v Praze a v letech 2018–2022 na Hudební fakultě JAMU v Brně. Pravidelně se věnuje lektorské a pedagogické činnosti v oboru historické provozovací praxe a hry na barokní housle v rámci mezinárodních mistrovských interpretačních kurzů Akademie Versailles a dále kurzů, které pořádá Nadace Collegium Marianum. V letech 1999–2012 působila jako koncertní mistryně souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, jako jsou například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie (Bern), Ensemble Inégal ad. Jako komorní hráčka i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech; spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby (například René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall či Andrew Parrott).

6.–9. 11. 2025

Melantrichova 19, Prague

CZECH REPUBLIC

entrance from the passage at the corner of Melantrichova and Michalská streets

NOTE

The masterclasses are aimed at students of music conservatories and universities, professionals and pedagogues.

 

The classes are taught through English.

 

The pitch is 415 Hz (A’).

ATTENDANCE FEE
5000 CZK / 200 EUR (VAT incl.)

DEADLINE FOR APPLICATION: 15 June 2025
The result of the application procedure will be announced to the applicants by 11 July 2025.

Passive participation and admission to the final concert is free with prior registration via email.

REGISTRATION CONDITIONS

Registration in online and free of charge.

 

Each applicant must supply the following with their application form*:

An audio or video recording of two Baroque compositions (movements) in contrasting tempos:

  • One piece (movement) by a French composer
  • One piece of one’s own choice (not necessarily by a French author)

 

Professional-quality recording is not requisite for the purpose of the application. Please upload recordings in one of the following formats with the on-line application form: wav, mp3, mp4, mov, or avi.

 

* Active participants of any previous edition of the Akademie Versailles (2022–2024) are not obliged to attach the recording.

CONTACT

Monika Václová
monika@collegiummarianum.cz

Akademie Versailles is an international educational project aimed at the interpretation of French Baroque music and its period performance practice. The project is organized by Collegium Marianum in collaboration with the Prague Conservatoire, the French Institute in Prague and the Centre de musique baroque de Versailles (CMBV). It is part of a long-term partnership between the Summer Festivities of Early Music in Prague and the CMBV, whose task it is to preserve and promote French Baroque music.

With the financial support of Ministry of Culture and the City of Prague