Paradisi porte
Hudba andělů z oltářního triptychu Hanse Memlinga
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00
Programme
Guillaume Dufay (1397–1474)
Fuga duorum temporum
Hymnus Proles de caelo
Hymnus Ad cenam agni providi
Jacob Obrecht (1457/1458–1505)
Chanson Den haghel ende die calde snee
Gilles Binchois (ca 1400–1460)
Motet Virgo rosa
John Dunstaple (1390–1453)
Motet Christe sanctorum – Tibi Christe
Canticum Magnificat secondi toni
Anonym
Prosa Ave Maria gracia plena
Introitus In excelso throno
Sequentia Alma cohors Domini
Graduale Tollite portas
Sequens Ave mundi spes Maria
Basse danse Paradisi Porte
Improperia Popule meus
Basse danse Danse de Cleves
Antiphona Paradisi porte
a další
Artists
-
Tiburtina Ensemble
-
Barbora Kabátková
soprán, umělecká vedoucí -
Oltremontano Antwerpen
-
Wim Becu
buisine, trompette des ménestrels, umělecký vedoucí
Tiburtina Ensemble
Barbora Kabátková – soprán, umělecká vedoucí
Ivana Bilej Brouková, Tereza Böhmová – soprán
Daniela Čermáková, Anna Chadimová Havlíková – alt
Hana Blažíková – soprán, gotická harfa
Kateřina Ghannudi – gotická harfa
Vojtěch Jakl – fidula, tromba marina (trumšajt)
Kristýna Kosíková – organetto
Oltremontano Antwerpen
Wim Becu – busina (středověká trompeta), trompette des ménestrels (středověká snižcová trompeta), umělecký vedoucí
Anna-Liisa Eller – psaltérium, kannel, arpanetta
Paul Kieffer – loutna
Elisabeth Schollaert – šalmaj
Raphäel Robyns – clareta (středověká trompeta), trompette des ménestrels (středověká snižcová trompeta)
Anotace
Proslulý oltářní obraz-triptych vlámského malíře Hanse Memlinga „Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly“ vznikl kolem roku 1490. Zobrazením tohoto nebeského koncertu se nechal inspirovat Wim Becu, umělecký vedoucí souboru Oltremontano Antwerpen, a inicioval přesnou rekonstrukci zobrazených nástrojů (fidula, trumšajt, psaltérium, harfa, loutna, organetto, středověké trompety, šalmaj).
Všechny tyto nástroje zazní spolu s andělskými hlasy členek souboru Tiburtina Ensemble pod vedením Barbory Kabátkové, a to ve skladbách z pramenů konce 15. století především z belgických Brugg – tedy v hudbě, která Memlinga bezprostředně obklopovala. Pečlivě vystavěný a důmyslně promyšlený program zazní v nezaměnitelně duchovní atmosféře kostela Panny Marie a slovanských patronů Emauzského kláštera.
Hudební zážitek podtrhne i vizuální dojem Memlingova triptychu, jehož reprodukce bude na pódiu umístěna.
Koncertní sál
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00
Partneři koncertu
Koncert se koná s laskavou podporou vlámské vlády.