Večer pro krále
Příběh osudové lásky na motivy
francouzských barokních oper
Hudebně-taneční představení
Dvořákova síň
Alšovo nábřeží 79/12, Praha 1 - Staré Město
Umělci
-
Katherine Watson
soprán -
Mathias Vidal
tenor -
Anna Chirescu
barokní tanec -
Artur Zakirov
barokní tanec -
Natalie van Parys
choreografie, umělecká vedoucí Les Cavatines -
Collegium Marianum
barokní orchestr -
Jana Semerádová
flauto traverso, umělecká vedoucí
Alain Blanchot – taneční kostýmy
Vladimír Malý – světelný design
Program
Scény:
Pastorale – Do zbraně! – Bouře – Svár – Cesta do podsvětí – Osudová věštba – Smír
Árie a tance z francouzských barokních oper:
Jean-Philippe Rameau (1683–1764)
Les Indes galantes, Les Fêtes d’Hébé, Hippolyte et Aricie, Dardanus
Jean-Marie Leclair (1697–1764)
Scylla et Glaucus
Michel Pignolet de Montéclair (1667–1737)
Les Fêtes de l’Été
Jean-Joseph C. de Mondonville (1711–1772)
Carnaval du Parnasse, Isbé, Les Fêtes de Paphos
Představení s přestávkou. Předpokládaný konec představení ve 21:45.
Anotace
Slavnostní zakončení jubilejního 20. ročníku Letních slavností staré hudby bude láskyplným vyznáním francouzské barokní opeře, v níž se snoubí pěvecké umění s uměním tanečním.
Večer pro krále vypráví příběh dvou milenců v podání skvostných pěveckých sólistů Katherine Watson a Mathiase Vidala.
Protagonisté putují fantaskními krajinami, jejichž obyvatelé – v našem případě dva taneční sólisté Anna Chirescu a Artur Zakirov – svým tancem osud pěvců glosují i ovlivňují.
Uslyšíme pastorále, strhne se bouře, zažijeme peklo, ale také výheň i led lásky. Abychom všem těmto dějovým a emočním zvratům uvěřili, musí být skladatelská společnost vskutku vybraná.
Jean-Philippe Rameau, Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville a Jean-Marie Leclair, kteří všichni komponovali pro krále-labužníka Ludvíka XV., jsou hudebními vypravěči par excellence.
Každičké sousto této šťavnaté hudby zvláště připraví Collegium Marianum se svou vedoucí Janou Semerádovou, každičký pohyb vymodeluje věhlasná choreografka Natalie van Parys.
Projekt je součástí víceleté programové linie připravované ve spolupráci s prestižním Centrem barokní hudby ve Versailles (Centre de musique baroque de Versailles), na níž se podílí také Francouzský Institut.
SYNOPSE
V idylickém prostředí zahrady, jež přímo vybízí ke květomluvě, vyznává krásná dívka city svému milému. Mladík se však rozhodne vyhovět otázkám cti a odejít do války. Následující zuřivá bouře je odrazem dívčina zhrzení a utrpení. Než se mladík vydá do boje, milenci se znovu setkají a jejich rozepře přeroste v otevřený svár. Mladík se ocitá v pekelném žaláři, kde je nucen podstoupit tisícerou smrt, až se zdá, že jeho srdce zatvrdne navěky. Vtom však zazní věštba a předpoví mu lásku a slávu. Ve chvíli, kdy se dívka jakoby probouzí ze strašlivého snu, se milenci znovu shledávají a usmíří se spolu.
Koncertní sál
Dvořákova síň
Alšovo nábřeží 79/12, Praha 1 - Staré Město
Partneři koncertu
Ve spolupráci s Centre de musique baroque de Versailles a za laskavé podpory Francouzského institutu v Praze a Velvyslanectví Belgie – Zastoupení vlámské vlády v České republice.
KOUPIT STUDENTSKÝ SPECIÁL
Vstupenka na koncert za 100Kč! Pro více informací klikněte zde.
Umělci

Katherine Watson
soprán
Katherine Watson studovala starou angličtinu, norštinu a starou keltštinu na Trinity College v Cambridge, kde byla také stipendistkou a členkou kolejního sboru. Záhy po absolutoriu vyhrála konkurz do vokálního tělesa Le Jardin des Voix pod vedením Williama Christieho a od té doby s Christiem a jeho souborem Les Arts Florissants vystupuje pravidelně na koncertech v Evropě a po celém světě.
Významná angažmá v nedávné době a blízké budoucnosti zahrnují znovuúčinkování na scéně Théâtre des Champs Elysées, tentokrát jako Juno v Monteverdiho Návratu Odyssea do vlasti, debutové vystoupení s Komickou operou Berlín jako Amélite v Rameauově opeře Zoroastre, titulní roli v Purcellově Mirandě v Komické opeře v Paříži, roli Iphis v oratoriu Jephtha v Opéra National de Paris, koncertní provedení Händelových árií na Mezinárodním festivalu ve Španělském Santanderu a role Dafne v Händelově kantátě Apollo e Dafne, obojí ve spolupráci s Orchestra of the Age of Enlightenment, dále také provedení Händelova Mesiáše ve spolupráci se sbory Händelovy a Haydnovy společnosti a orchestry BBC NOW a Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Bachovy Janovy pašije s Les Arts Florissants, Vánoční oratorium se sborem cambridžské Trinity College a vídeňské vystoupení se souborem The Sixteen.
Spolupracovala s celou řadou dalších význačných dirigentů, jako jsou Paul Agnew, Harry Bickett, Harry Christophers, Stephen Cleobury, Jonathan Cohen, Emmanuelle Haïm, Nicholas Kraemer, Stephen Layton, Sir Roger Norrington a Christophe Rousset.
Sopranistčina diskografie zahrnuje nahrávky Bachova Vánočního oratoria (Stephen Layton, Orchestra of the Age of Enlightenment a Trinity College Choir), Marazzoliho díla Oratorio di Santa Caterina (Erin Headley) a nahrávku Monteverdiho madrigalů s Jonathanem Cohenem a souborem Arcangelo (Hyperion, 2014). Na svém kontě má také řadu DVD nahrávek, jako například Cavalliho La Didone, kde vystupuje v roli Cassandry (Opus Arte), Monteverdiho Korunovaci Poppey, v níž ztvárnila roli Cnosti/Damigelly (EMI), Rameauovu operu Dardanus, kde se objevila jako Sen/Láska/Frygijská žena (Harmonia Mundi) a Händelovo oratorium Theodora (Warner Classics) z roku 2017.

Mathias Vidal
tenor
Mathias Vidal vystudoval muzikologii na Univerzitě v Nice a je absolventem pařížské konzervatoře, kde studoval ve třídě Christiane Patard.
Je držitelem prestižního titulu „Révélation Classique“ v roce 2007, udělovaného agenturou ADAMI.
Repertoár Mathiase Vidala zahrnuje belcantové role, jako je Ernesto v Donizettiho Donu Pasqualovi (Lisabon), Elvino v Belliniho Náměsíčné (Velké divadlo v Moskvě), Almaviva v Rossiniho Lazebníku sevillském (Saint-Céré) a Ramiro v La Cenerentole (Gut-Immling).
Je také ceněným interpretem barokního repertoáru a podílel se na inscenacích Rameauova Hippolyta a Aricie na Festivalu v Glyndebourne, Purcellova Krále Artuše (Montpellier, Versailles a Besançon) a Indické královny (Schwetzingen), Monteverdiho Korunovace Poppeiny (Teatro Real v Madridu, pařížský Salle Pleyel, Lille a Dijon), Cavalliho La Didone (Caen, Luxembourg a Théâtre des Champs Élysées v Paříži), Monteverdiho Orfea a Cavalliho La Calisto (Bayerische Staatsoper v Mnichově), Rameauova Le Temple de la Gloire (Lièges a Versailles) a ztvárnil titulní role v Bendově Pygmalion (Houston, Dallas a New York) a v Rameauově operách Platée (Japonsko) a Dardanus (Versailles).

Anna Chirescu
barokní tanec
Od absolutoria na Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris vystupovala Anna Chirescu s řadou různých společností a souborů soudobého tance ve Francii, Evropě a USA.
Od roku 2013 pravidelně spolupracuje s Národním centrem choreografie a společností CNDC Angers pod vedením Roberta Swinstona a vystupuje v repertoárových kusech Merceho Cunninghama po celém světě. Na poli barokní hudby spolupracovala Anna Chirescu například se společností Les Cavatines na provedení Rameauovy opery Hippolyte et Aricie v Pařížské opeře a nastudování opery Pygmalion, která byla uvedena na festivalu Innsbrucker Festwochen der alten Music v Rakousku.
Jako absolventka pařížského Institutu politických studií, kde studovala Vztahy s veřejností a Kulturní komunikaci, pracuje také jako publicistka a recenzentka tanečních představení.

Artur Zakirov
barokní tanec
Poté, co v roce 1998 absolvoval Choreografickou školu v Kazani, stal se Artur Zakirov v sedmnácti letech členem baletního souboru Kazaňské národní opery. Po úspěšné spolupráci s francouzskou choreografkou Karine Saportou v roce 2001 začal spolupracovat s Národním centrem choreografie v Caenu, kde se věnoval soudobému tanci.
Od doby, kdy pro sebe v roce 2011 díky spolupráci s Natalie van Parys objevil barokní tanec, spolupracuje pravidelně také s její společností Les Cavatines. Mezi nejvýraznější inscenace, na nichž se podílel, patří představení s názvem Amadis de Gaule, které bylo uvedeno v Královské opeře ve Versailles, Rameauova opera Hippolyte et Aricie v Pařížské opeře a také opera Pygmalion uvedená na festivalu Potsdam Musik Festspiele. Artur Zakirov spolupracuje také s jinými choreografy a význačnými režiséry historických hudebně-dramatických děl.

Natalie van Parys
choreografie, umělecká vedoucí Les Cavatines
Od roku 1988 se jako sólistka a asistentka choreografie souborů Ris et Danceries (umělecká vedoucí Francine Lancelot) a L’Eventail (umělecká vedoucí Marie-Geneviève Massé) představila na řadě mezinárodních turné a ve slavných operních inscenacích. Během kariéry měla možnost spolupracovat s dirigenty jako William Christie, Christophe Rousset, Emmanuelle Haïm a Jean-Claude Malgoire.
Jako choreografka se Natalie van Parys vedle pravidelné práce se souborem Les Cavatines podílela na řadě operních inscenací. Natalie van Parys opakovaně spolupracovala s proslulým režisérem Yannisem Kokkosem na realizaci inscenace Saint-Saënsovy opery Samson et Dalila (Gergiev, Mariinsky Theater, 2016) a Picciniho Turandot (Calderon, operní domy v Lorraine a Montpellier, 2013). Byla také choreografkou šesti inscenací pro Mezinárodní festival Hokutopia v Tokyu, včetně Rameauových děl Pygmalion, Les Fêtes d’Hébé a Anacréon.
LES CAVATINES
Od svého založení v roce 2002 se taneční společnost Les Cavatines pod vedením Natalie van Parys věnuje baroknímu repertoáru a znovuobjevování bohaté tradice francouzské opery. Projekty a inscenace realizované společností se setkávají s velkým ohlasem u publika.
Les Cavatines se podíleli na inscenacích, jako jsou Hippolyte et Aricie J.-Ph. Rameaua v pařížské Národní opeře, Amadis de Gaule J.-C. Bacha v pařížské Komické opeře, Mozartovo dílo Apollo et Hyacinthus v Cité de la Musique v Paříži nebo představení Caractères de la danse J.-F. Rebela a Rameauovy opery Pygmalion.
Společnost také uvedla dvě hudební představení podle scénáře a v jevištním zpracování Natalie van Parys. Jedná se o Comme de bien entendu ! a Une Fille en Or, v nichž umělecká vedoucí souboru uvádí znovu v život díla svého dědečka Georgese van Paryse, který byl autorem filmové hudby, například k filmu Francouzský kankán.

Collegium Marianum
barokní orchestr
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zvláštním zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v České republice má ve svém repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií s řadou novodobých premiér. Soubor úzce spolupracuje s renomovanými sólisty (Hana Blažíková, Simona Houda-Šaturová, Roberta Mameli, Raffaele Pe, Chantal Santon Jeffery ad.) a realizoval projekty s významnými dirigenty či režiséry (například Andrew Parrott, Rudolf Lutz, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory). Umělecká spolupráce s Centre de musique baroque de Versailles přinesla dramaturgicky mimořádné projekty francouzské barokní hudby a tance (například Michel-Richard de Lalande: Grands Motets), a to včetně novodobých premiér. S loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky Collegium Marianum uvádí originální inscenace (například Francesco Cavalli: Calisto, Georg Friedrich Händel: Acis and Galatea).
Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích (například Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Händel-Festspiele v Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Festival de Sablé, Klangvokal Dortmund, Palau de la Música Catalana v Barceloně, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae) byla přijata s velkým ohlasem. Pro festival Händel-Festspiele v Halle ansámbl v roce 2023 nastudoval scénické provedení Händelovy opery Alessandro Severo.
V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již deset jeho nahrávek s hudbou známých i méně známých skladatelů, jako jsou Jan Dismas Zelenka, František Jiránek, Jan Josef Ignác Brentner či Josef Antonín Sehling. Nahrávka „Lilium mezi trním“ se sólistkou Hanou Blažíkovou byla v roce 2022 nominována na ceny Anděl.
Collegium Marianum je rezidenčním souborem MHF Letní slavnosti staré hudby. Je nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO.

Jana Semerádová
flauto traverso, umělecká vedoucí
Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř.