Their Majesties
Henry a Daniel Purcellové ve službách Stuartovců
Jiřská 3/1, Pražský hrad, Praha 1
Umělci
-
Musica Gloria
-
Pieter De Praetere
kontratenor -
Beniamino Paganini
cembalo, zobcová flétna, umělecký vedoucí -
Nele Vertommen
barokní hoboj, zobcová flétna, umělecká vedoucí
Evan Buttar | viola da gamba
Thomas Langlois | teorba
Program
Henry Purcell (1659–1695)
Strike the viol, touch the lute
Musick for a while
When Orpheus sang
Oh, Solitude
Her charming strains
The Plainte
Bid the Virtues
Entry dance, Rondeau
Almand, Corant, Hornpipe
Trio sonata for recorder, treble viol & continuo in d
Prelude in d minor
Daniel Purcell (ca 1670–1717)
Sound the trumpet
Now sooth our joy
Aire I, Aire II, Bore, Slow air
Sonata seconda for flute solo in d
Sonata terza for flute solo in C
Tobias Hume (ca 1569–1645)
Tickle me quickly
Touch me lightly
Anotace
„Strike the viol, touch the lute, inspire the flute, sing in cheerful and harmonious lays…“ Slavná árie Henryho Purcella Strike the viol bude korunovat festivalový večer příhodně umístěný do prostor Lobkowiczkého paláce. Předznamenává však i celý jeho charakter – nechť veselý hlas a harmonický zvuk violy, loutny či flétny zaletí k uším nejen všech přítomných posluchačů, ale i dávných hudebních patronů – členů panovnického rodu Stuartovců.
S pozváním do té nejurozenější společnosti anglického království druhé poloviny 17. a počátku 18. století přijede do Prahy vlámský soubor Musica Gloria. V jeho obsazení nalezneme všechny zmiňované nástroje; pěveckých linek se ujme mladý kontratenorista, pocházející taktéž z Belgie, Pieter De Praetere. Stylově vytříbený program navodí typickou atmosféru „kouzelného ostrova“ a připomene skutečnost, o níž ví jen málokdo – že kromě velmi oblíbeného a úspěšného Henryho Purcella byl aktivně hudebně činný i jeho příbuzný, Daniel.
Koncertní sál
Jiřská 3/1, Pražský hrad, Praha 1
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Koncert se koná s laskavou podporou vlámské vlády a ve spolupráci s House of Lobkowicz.
Umělci

Musica Gloria
Musica Gloria je mladý, energický instrumentálně-vokální soubor, který vedou Beniamino Paganini a Nele Vertommen. Záměrem ansámblu je působivým, živým, pestrým a historicky poučeným způsobem přiblížit posluchačům starou hudbu na historických nástrojích (či jejich kopiích). Repertoár souboru se pohybuje od raného po pozdní baroko a od nejznámějších po nejméně známá díla. Pro jeho členy je naprostou samozřejmostí přinášet poutavé, vyvážené a propracované programy. V závislosti na konkrétní podobě programu a projektu soubor Musica Gloria tvoří dva až čtyřicet a více mladých hudebníků. Musica Gloria vědomě volí přístup založený na respektu a odpovědnosti k hudbě, hudebníkům, všem ostatním zúčastněným a životnímu prostředí.
Musica Gloria je magnetem pro publikum, které na vystoupení souboru nadšeně reaguje. Členové ansámblu ročně odehrají kolem třiceti koncertů, včetně pravidelného účinkování před plnými sály na domácích i zahraničních koncertních pódiích, jako například AMUZ (Belgie), Bachfest Leipzig (Německo), BOZAR (Belgie), 30CC (Belgie), Concertgebouw v Bruggách (Belgie), De Bijloke (Belgie), Festival de Froville (Francie), Flagey (Belgie), Internationale Telemann-Gesellschaft (Německo), Itinéraire Baroque (Francie), Klara (Belgie), Kölner Philharmonie (Německo), Les Festivals de Wallonie (Belgie), Lunalia (Belgie), MA Festival Brugge (Belgie), Mubafa (Belgie), Musica Antica (Nizozemsko), Svatováclavský hudební festival (Česká republika), Tage Alter Musik Regensburg (Německo), Trigonale (Rakousko) a Festival Musicale Viaggio in Italia. V roce 2024 soubor vystoupil na zahajovacích koncertech festivalů Lunalia a Les Nuits de Septembre.
Soubor v posledních letech uvedl mnoho videonahrávek na YouTube a vydal šest CD: „Georg Österreich’s Resurrected Treasures“ (2025), „Corelli & Händel: Encounters in Rome“ (2023), „The Bachs & the Flute“ (2022), „Fasch’s Oboe“ (2022) a dvě CD s výběrem nahrávek zveřejněných na YouTube (2021 a 2023). Tyto nahrávky si vyposlechli zájemci po celém světě a byly kladně přijaty mnoha posluchači, rozhlasovými i televizními stanicemi a recenzenty (včetně ocenění 5 Diapasons, 10/10 časopisu Luister a Le Disque classique du jourstanice Radio France).

Pieter De Praetere
kontratenor
Belgický kontratenorista Pieter De Praetere se zaměřuje především na barokní hudbu a je také vyhledávanou osobností hudebního divadla. Zpěv studoval u Pascala Devreeseho v Ronse, v šestnácti letech přešel ke kontratenoristovi Stevu Dugardinovi do Antverp. Během studia literární vědy na univerzitě v Gentu docházel na hodiny zpěvu k Hilde Coppé. Krátce poté přestoupil na Koninklijk Conservatorium v Bruselu, kde studoval pod vedením Leny Lootens.
Jako sólista ztvárnil role například v Händelově Mesiáši, Pergolesiho Stabat Mater a má v repertoáru značnou část kantát, motet a oratorií Johanna Sebastiana Bacha. V jeho programu často figurují také Purcell, Vivaldi a další jejich současníci. Pieter De Praetere zpívá mimo jiné se soubory Musica Gloria, Il Gardellino, B’Rock, BachPlus, Apotheosis a Il Fondamento.
Intenzivně spolupracuje s Beniaminem Paganinim a Nele Vertommen v souboru Musica Gloria. Společně absolvovali již několik úspěšných evropských turné. V roce 2020 nahráli Vivaldiho a Purcellovy skladby, které měly velký ohlas u veřejnosti i v médiích.
Pieter De Praetere získal věhlas také v operním světě. V roce 2021 debutoval na Hudebních slavnostech v Bayreuthu s ansámblem B’Rock a Bartem Naessensem v Händelovu Judovi Makabejském. V mnichovské Reaktorhalle ztvárnil antagonistu Pierra v současné opeře Leona Zmeltyho Invitation to a Beheading podle románu Vladimira Nabokova Pozvání na popravu. S hudebním tělesem Orchestre Royal de Chambre de Wallonie se objevil v roli Farnace v Mozartově opeře Mitridate, re di Ponto na festivalu Midsummer Mozartiade. V roce 2026 bude debutovat se souborem Opera Ballet Vlaanderen v opeře Meryem režiséra Haidera Al Timimiho.
Pieter De Praetere je také vyhledávanou osobností vlámského divadla. Pozoruhodná je například jeho role v opeře Wij, de verdronkenen uvedené na festivalech Wintervuur v Antverpách, Oerol Festival (Nizozemsko), v Marstalu (Dánsko) a v Theater aan Zee v Ostende. S divadlem Muziektheater Broder již léta vystupuje na různých belgických scénách s rodinnými představeními s klasickou hudbou a o ní (Franzerl, Babushka, Seaking…).

Beniamino Paganini
cembalo, zobcová flétna, umělecký vedoucí
Beniamino Paganini se s velkým zaujetím věnuje hře na příčnou flétnu a cembalo a také dráze hudebního pedagoga a muzikologa. Dále hraje na claviorganum, varhany a zobcovou flétnu. Belgický hudební tisk ho poctil titulem Mladý hudebník roku 2020 a Radio Klara ho v roce 2021 zařadilo mezi dvacet nejlepších hudebníků ve věku kolem dvaceti let. Je držitelem několika prvních cen a v roce 2021 získal zvláštní ocenění poroty na Internationaler Telemann-Wettbewerb v Magdeburgu.
Beniamino Paganini je zakladatelem a spolu s Nele Vertommen uměleckým vedoucím souboru Musica Gloria. S tímto ansámblem ročně odehraje přibližně třicet koncertů, a to na takových festivalech a v takových koncertních síních, jako jsou AMUZ (Belgie), Bachfest Leipzig, BOZAR (Belgie), Concertgebouw v Bruggách, De Bijloke (Belgie), Klara (Belgie), Les Festivals de Wallonie, MA Festival Brugge, Musica Antica (Nizozemsko) a Trigonale (Rakousko). Se souborem Musica Gloria pořídil řadu videonahrávek a vydal šest CD, mimo jiné „The Bachs & the Flute“ a „Corelli & Händel: Encounters in Rome“.
Na koncertech a nahrávkách spolupracuje také s mnoha dalšími soubory, jako jsou například Il Gardellino (Jan de Winne a Marcel Ponseele), Scherzi Musicali (Nicolas Achten), B’Rock Orchestra a La Petite Bande (Sigiswald Kuijken). Je korepetitorem a vyučuje temperování a ladění na Conservatoire Royal de Bruxelles.
Paganiniho uchvátila stará hudba, když mu bylo sedm let. V šestnácti letech zahájil bakalářská studia na obou královských konzervatořích v Bruselu a později na konzervatořích v Lovani a Haagu. Získal magisterské tituly v oborech příčná flétna (2016), cembalo (2017), Maestro al cembalo (2019) a bakalářský titul v oboru hudební věda (2018), vše s vyznamenáním. Studoval příčnou flétnu u Bartholda Kuijkena, Franka Theunse a Jana de Winneho, renesanční flétnu u Kate Clark a Patricka Beuckelse, cembalo u Frédérika Haase, Fabia Bonizzoniho, Krise Verhelsta a Patricka Ayrtona. Muzikologii absolvoval na Katolické univerzitě v Lovani a zde také obdržel magisterský titul v oblasti kulturních studií.

Nele Vertommen
barokní hoboj, zobcová flétna, umělecká vedoucí
Nele Vertommen je fascinována starou hudbou od svých pěti let, kdy poprvé slyšela Bachovy Matoušovy pašije. Okamžitě jí bylo jasné, že tuto hudbu chce také umět hrát. Když po dvou letech hry na hoboj zjistila, že krásná sóla z Matoušových pašijí jsou ve skutečnosti napsána pro hoboj barokní, rozhodla se právě pro tento nástroj.
V patnácti letech se stala studentkou Conservatoire Royal de Bruxelles ve třídě Marcela Ponseeleho. Po ročním studijním pobytu v Haagu, kde se věnovala baroknímu hoboji a zobcové flétně, získala bakalářský titul (s vyznamenáním). Po návratu do Belgie dokončila v Bruselu magisterské studium. Za svou diplomovou práci obdržela cenu umělecké nadace Horlait-Dapsens a brzy poté ji Radio Klara zařadilo mezi dvacet nejlepších hudebníků ve věku kolem dvaceti let. V září 2021 získala první cenu na Internationaler Telemann-Wettbewerb v Magdeburgu. Vzhledem k tomu, že má ve velké oblibě i starší repertoár, již několik let rozvíjí své dovednosti na historické dvouplátkové nástroje.
Spolu se svým partnerem Beniaminem Paganinim vede soubor Musica Gloria. Tento ansámbl vystupuje v koncertních síních a na festivalech, jako jsou například BOZAR (Belgie), Trigonale (Rakousko), Bachfest Leipzig, AMUZ (Belgie), Festival de Froville (Francie), Festivals de Wallonie, Concertgebouw v Bruggách, Tage Alter Musik Regensburg a Svatováclavský hudební festival (Česká republika), a dosud nahrála šest CD.
Kromě účinkování v souboru Musica Gloria Nele Vertommen pravidelně spolupracuje se soubory Le Poème Harmonique, B’Rock Orchestra, A Nocte Temporis, La Chapelle Harmonique, Collegium Marianum, Gli Angeli Genève, Utopia Orchestra, Il Gardellino a Concerto Köln.