Paradisi porte

Hudba andělů
z Altar Triptych od Hanse Memlinga

Úterý 16. 07. 2024 | 20.00 Kostel Panny Marie a slovanských patronů
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00
20.00–21.20
Bez přestávky

Umělci

 
Tiburtina Ensemble
Barbora Kabátková – soprano, artistic director
Ivana Bilej Brouková, Tereza Böhmová – soprano
Daniela Čermáková, Anna Chadimová Havlíková – alto
Hana Blažíková – soprano, Gothic harp
Kateřina Ghannudi – Gothic harp
Vojtěch Jakl – fiddle, tromba marina
Kristýna Kosíková – organetto
 
Oltremontano Antwerpen
Wim Becu – buisine, trompette des ménestrels, artistic director
Anna-Liisa Eller – psaltery, kannel, arpanetta
Paul Kieffer – lute
Elisabeth Schollaert – shawm
Raphäel Robyns – clareta, trompette des ménestrels

Program

Guillaume Dufay (1397–1474)
Fuga duorum temporum
Hymnus Proles de caelo
Hymnus Ad cenam agni providi
 
Jacob Obrecht (1457/1458–1505)
Chanson Den haghel ende die calde snee
 
Gilles Binchois (ca 1400–1460)
Motet Virgo rosa
 
John Dunstaple (1390–1453)
Motet Christe sanctorum – Tibi Christe
Canticum Magnificat secondi toni
 
Anonymous
Prosa Ave Maria gracia plena
Introitus In excelso throno
Sequentia Alma cohors Domini
Graduale Tollite portas
Sequens Ave mundi spes Maria
Basse danse Paradisi Porte
Improperia Popule meus
Basse danse Danse de Cleves
Antiphona Paradisi porte
 
and others

Anotace

Proslulý oltářní obraz-triptych vlámského malíře Hanse Memlinga „Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly“ vznikl kolem roku 1490. Zobrazením tohoto nebeského koncertu se nechal inspirovat Wim Becu, umělecký vedoucí souboru Oltremontano Antwerpen, a inicioval přesnou rekonstrukci zobrazených nástrojů (fidula, trumšajt, psaltérium, harfa, loutna, organetto, středověké trompety, šalmaj).
 
Všechny tyto nástroje zazní spolu s andělskými hlasy členek souboru Tiburtina Ensemble pod vedením Barbory Kabátkové, a to ve skladbách z pramenů konce 15. století především z belgických Brugg – tedy v hudbě, která Memlinga bezprostředně obklopovala. Pečlivě vystavěný a důmyslně promyšlený program zazní v nezaměnitelně duchovní atmosféře kostela Panny Marie a slovanských patronů Emauzského kláštera.
 
Hudební zážitek podtrhne i vizuální dojem   Memlingova triptychu, jehož reprodukce bude na pódiu umístěna.

Koncertní sál

Kostel Panny Marie a slovanských patronů

Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou vlámské vlády.

Umělci

Tiburtina Ensemble

Tiburtina Ensemble

Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble vznikl v roce 2008 a dnes se řadí mezi špičky ve svém oboru. Věnuje se interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby.   Na koncertech souboru lze slyšet repertoár ryze vokální, vycházející z liturgických pramenů středověku, ale i repertoár vokálně-instrumentální, uvádějící středověkou hudbu duchovní i světskou. Nebrání se ani netradičním projektům, například ve spolupráci s orchestrem Berg či jazzovým triem Davida Dorůžky.   Tiburtina Ensemble se představil na významných českých a zahraničních festivalech. Natočil několik úspěšných CD: „Flos inter spinas“, Apokalypsis“ a „Ego sum homo“. Soubor také vydal nahrávky pro Deutsche Harmonia Mundi a Accent label. CD „Apokalypsis“ bylo nominováno na cenu Anděl jako jedna ze tří nejvýraznějších nahrávek v oblasti jazzu/crossoveru v roce 2013.   Název souboru je inspirován postavou antické věštkyně Sibylly Tiburtiny, jejíž předpovědi se vyznačovaly mimo jiné schopností dohlédnout až na konec věků, jež je mužům – jakkoli učeným – navždy odepřena.
Barbora Kabátková

Barbora Kabátková

soprán, umělecká vedoucí

Barbora Kabátková žije hudbou od dětství. Po dokončení gymnázia vystudovala obor Sbormistrovství chrámové hudby na PedF UK v Praze a Hudební vědu na FF UK v Praze, kde se nyní v doktorském studiu věnuje výzkumu gregoriánského chorálu.   Díky interpretačním kurzům pod vedením Maria van Alteny, Petera Kooije, Julie Hassler, Howarda Crooka či Joela Frederiksena nalezla cestu ke staré hudbě, které nyní věnuje nejvíce pozornosti. Hraje na středověké harfy a psaltérium. Je uměleckou vedoucí a dramaturgyní vysoce ceněného ženského souboru Tiburtina Ensemble.   Barbora Kabátková pravidelně vystupuje na předních českých a světových koncertních pódiích a spolupracuje se soubory jako Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea, Cappella Mariana, Concerto Melante, Accentus Austria, La Grande Chapelle, Concerto Palatino, Il Gardellino či Ricercar Consort.   Věnuje se také soudobé hudbě (Orchestr Berg, Ostravská banda) a mezižánrovým projektům – v roce 2014 spoluúčinkovala s Bratry Ebeny na jejich nejnovější desce „Čas holin“.
Oltremontano Antwerpen

Oltremontano Antwerpen

Název Oltremontano Antwerpen odkazuje na vlámské skladatele polyfonní hudby, kteří silně ovlivnili a utvářeli evropský hudební styl v 15. a 16. století. Hudební dráha souboru začala výzkumem vokálního přístupu a způsobu hry na renesanční trombony, cinky a dvouplátkové nástroje. Ansámbl se zaměřil na díla skladatelů Giovanniho Gabrieliho, Michaela Praetoria, Heinricha Schütze a Claudia Monteverdiho, ale také na neznámé mistry.   Tento soubor historické dechové hudby má na svém kontě řadu nahrávek a je zván na nejprestižnější festivaly staré hudby v Evropě a USA. Jeho uměleckým vedoucím je mezinárodně uznávaný hráč na basový renesanční pozoun Wim Becu.   Soubor Oltremontano Antwerpen spolupracuje s mnoha špičkovými hudebními tělesy z celé Evropy (Pluto Ensemble, Hathor Consort, Capella Cracoviensis, Gesualdo Consort, Tiburtina Ensemble, Capilla Flamenca). Od roku 2017 byl na pět let jmenován rezidenčním souborem v Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.
Wim Becu

Wim Becu

buisine, trompette des ménestrels, umělecký vedoucí

Wim Becu studoval na Koninklijk Conservatorium Antwerpen a Koninklijk Conservatorium Den Haag, kde v současné době také vyučuje. Jeho velký zápal pro hudbu a netuchající entuziasmus z něj záhy učinily jednoho z nejvýznamnějších interpretů v mnoha mezinárodních souborech a orchestrech.   Hraje téměř na všechny historické trombony a jeho repertoár sahá od středověku až po období romantismu. Založením souboru Oltremontano Antwerpen v roce 1993 vytvořil vlastní platformu a studio pro historické dechové nástroje.   Vystupoval po boku umělců zvučných jmen, jako jsou Philippe Herreweghe, Jos Van Immerseel, Jordi Savall, Masaaki Suzuki a mnoho dalších. Za více než čtvrtstoletí tohoto působení nahrál přes 350 hudebních alb.   V roce 2015 obdržel od hudební organizace Historic Brass Society v USA prestižní cenu Christophera Monka za řadu virtuózních koncertů a nahrávek z různých období.