Mezi nebem a zemí

Chvalozpěvy italského středověku

Čtvrtek 19. 07. 2018 | 20.30 Kostel Panny Marie a slovanských patronů
Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00

Umělci

Daniela Čermáková – zpěv
Tereza Havlíková – zpěv
Anna Chadimová Havlíková – zpěv
Kamila Mazalová – zpěv
Hana Blažíková – zpěv, harfa
Angela Ambrosini – nyckelharpa

Program

Laudy z rukopisu Laudario di Cortona (14. století)
 

Koncert bez přestávky
Předpokládaný konec koncertu ve 21:45.

Anotace

Vysoké středomořské nebe vybízí k modlitbě. Ve 14. století seslalo poselství chorvatským mnichům z ostrova Pašman, aby na popud Karla IV. přišli do Prahy a založili zde klášter Na Slovanech – Emauzy. Dvě stě let předtím se pod středomořskou nebeskou klenbou skláněl Svatý František z Assisi, aby pěl chvály k Bohu.

 

Do prostoru mezi nebem a zemí, symbolizovaného vysokými gotickými oblouky kostela Panny Marie na Slovanech, nás zavede Tiburtina Ensemble se svou uměleckou vedoucí Barborou Kabátkovou.

 

K provedení unikátních laud, oslavných jednohlasých duchovních písní ze slavného středověkého rukopisu Laudario di Cortona, se k Tiburtině přidají dva virtuosové na nyckelharpy – Marco Ambrosini se svou dcerou Angelou. Nyckelharpa byla nástrojem potulných bardů, včetně okcitánských trubadúrů, jejichž nápěvy svatý František tolik miloval.

Koncertní sál

Kostel Panny Marie a slovanských patronů

Emauzy
Vyšehradská 49/320, Praha 1 – Nové Město, 128 00

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Ve spolupráci s Italským kulturním institutem v Praze.

Umělci

Tiburtina Ensemble

Tiburtina Ensemble

Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble vznikl v roce 2008 a dnes se řadí mezi špičky ve svém oboru. Věnuje se interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby.   Na koncertech souboru lze slyšet repertoár ryze vokální, vycházející z liturgických pramenů středověku, ale i repertoár vokálně-instrumentální, uvádějící středověkou hudbu duchovní i světskou. Nebrání se ani netradičním projektům, například ve spolupráci s orchestrem Berg či jazzovým triem Davida Dorůžky.   Tiburtina Ensemble se představil na významných českých a zahraničních festivalech. Natočil několik úspěšných CD: „Flos inter spinas“, Apokalypsis“ a „Ego sum homo“. Soubor také vydal nahrávky pro Deutsche Harmonia Mundi a Accent label. CD „Apokalypsis“ bylo nominováno na cenu Anděl jako jedna ze tří nejvýraznějších nahrávek v oblasti jazzu/crossoveru v roce 2013.   Název souboru je inspirován postavou antické věštkyně Sibylly Tiburtiny, jejíž předpovědi se vyznačovaly mimo jiné schopností dohlédnout až na konec věků, jež je mužům – jakkoli učeným – navždy odepřena.
Barbora Kabátková

Barbora Kabátková

soprán, umělecká vedoucí

Barbora Kabátková žije hudbou od dětství. Po dokončení gymnázia vystudovala obor Sbormistrovství chrámové hudby na PedF UK v Praze a Hudební vědu na FF UK v Praze, kde se nyní v doktorském studiu věnuje výzkumu gregoriánského chorálu.   Díky interpretačním kurzům pod vedením Maria van Alteny, Petera Kooije, Julie Hassler, Howarda Crooka či Joela Frederiksena nalezla cestu ke staré hudbě, které nyní věnuje nejvíce pozornosti. Hraje na středověké harfy a psaltérium. Je uměleckou vedoucí a dramaturgyní vysoce ceněného ženského souboru Tiburtina Ensemble.   Barbora Kabátková pravidelně vystupuje na předních českých a světových koncertních pódiích a spolupracuje se soubory jako Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea, Cappella Mariana, Concerto Melante, Accentus Austria, La Grande Chapelle, Concerto Palatino, Il Gardellino či Ricercar Consort.   Věnuje se také soudobé hudbě (Orchestr Berg, Ostravská banda) a mezižánrovým projektům – v roce 2014 spoluúčinkovala s Bratry Ebeny na jejich nejnovější desce „Čas holin“.
Marco Ambrosini

Marco Ambrosini

nyckelharpa

Marco Ambrosini pochází z Forlì v Itálii. Studoval hru na housle a skladbu na Hudebním institutu G. B. Pergolesiho v Anconě a na Státní hudební konzervatoři Gioachina Rossiniho v Pesaru.

 

V roce 1982 založil společně s Peterem Rabanserem mezinárodní formaci Oni Wytars; od roku 1990 je sólistou vídeňského Clemencic Consort, od roku 1991 je společně s Katharinou Dustmann uměleckým ředitelem studia Katharco – Sound:Creations.

 

Věnuje se také jazzu a mezižánrovým projektům ve spolupráci s Carlem Rizzem, Jeanem-Louisem Matinierem, Valentinem Clastrierem a Michaelem Riesslerem. V roce 1993 byl Marco Ambrosini vybrán německým SWF rozhlasem jako začínající interpretační talent a skladatel v projektu NEWJazz Meeting.

 

Jako sólista nahrává pro společnost ECM, se souborem Oni Wytars nahrává pro SONY / Deutsche Harmonia Mundi.