Le Salon de musique

Mozart, Beethoven, Dobrzyński:
smyčcové kvintety a sextety

Čtvrtek 18. 07. 2024 | 19.00 Strahovský klášter
Letní refektář
Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1
19.00–21.00
S přestávkou

Umělci

 
Bartłomiej Fraś, Vida Bobin-Sokołowska – housle
Dominik Dębski, Andreas Torgersen (j. h.) – viola
Bartosz Kokosza – violoncello
Janusz Musiał – kontrabas
(dobové nástroje)

Program

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Ouverture (Le nozze di Figaro)
Non più andrai (Le nozze di Figaro)
Dobová úprava Kajetána Vogla (1750–1794) pro smyčcový kvintet.
Moderní světová premiéra.
 
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Sonáta F dur, op. 5, č. 1
Dobová úprava Ferdinanda Riese (1784–1838) pro smyčcový kvintet.
Moderní světová premiéra.
 
Ignacy Feliks Dobrzyński (1807–1867)
Smyčcový sextet Es dur, op. 39
Česká premiéra.

Anotace

„Mí Pražané mi rozumějí…,“ pochvaloval si okřídleným výrokem Wolfgang Amadeus Mozart. K popularizaci děl nepřekonatelného génia a vizionáře sloužily také transkripce a parafráze z per českých skladatelů, určené k provozování v hudebních salonech. Například úprava Figarovy svatby pro smyčcové kvinteto se velmi pravděpodobně hrála na zámcích rodiny Clam-Gallasů. A právě z rukopisu pocházejícího z hraběcí knihovny vybral pro koncert ve Strahovském klášteře dvě ukázky polský violoncellista Jarosław Thiel.
 
Pod jeho uměleckým vedením přednesou sólisté Wrocławské Orkiestry Barokowe kvintet dalšího nedostižného velikána – Ludwiga van Beethovena. Zlatým hřebem programu pak bude smyčcový sextet, jehož autorem je představitel polského hudebního romantismu Ignacy Feliks Dobrzyński. Dobová kritika psala, že skladba „náleží k nejlepším dílům svého druhu“! Kompozice protkaná národními prvky plně využívá zvukových i technických možností nástrojů a jeho brilantní finále poskytuje všem hráčům příležitost předvést virtuozitu.

Koncertní sál

Strahovský klášter

Letní refektář
Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s laskavou podporou Polského institutu v Praze a s  Královské kanonie premonstrátů na Strahově.

Umělci

Jarosław Thiel

Jarosław Thiel

violoncello, umělecký vedoucí

Jarosław Thiel se jako violoncellista (a stále častěji i dirigent) specializuje na historicky poučenou interpretaci staré hudby. Spolupracoval s nejvýznamnějšími polskými soubory a s několika německými hudebními tělesy zaměřenými na tento žánr – Dresdner Barockorchester, FestspielOrchester Göttingen, Cantus Cölln, Akademie für Alte Musik Berlin a Gaechinger Cantorey. Od roku 2006 je uměleckým vedoucím orchestru Wrocławska Orkiestra Barokowa, rezidenčního souboru Národního fóra hudby ve Vratislavi.   Jeho diskografie violoncellisty zahrnuje řadu nahrávek komorní hudby; jako dirigent vedl orchestr Wrocławska Orkiestra Barokowa v projektech realizovaných pro hudební vydavatelství CD Accord, Aparte a Accent. Jarosław Thiel je profesorem na Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego v Poznani, kde vyučuje historicky poučenou hru na violoncello. Vede mistrovské kurzy, pořádá vzdělávací koncerty a přednáší o historicky poučené interpretaci staré hudby.
Wrocławska Orkiestra Barokowa – sólisté

Wrocławska Orkiestra Barokowa – sólisté

Wrocławska Orkiestra Barokowa je jedním z nejvýznamnějších polských souborů hrajících na dobové nástroje. Orchestr působí jako rezidenční soubor Národního fóra hudby ve Vratislavi a během kulturních sezón fóra uvádí vlastní koncertní cykly. Vystupuje v prestižních koncertních síních a na nejvýznamnějších evropských festivalech staré hudby a spolupracuje s nejlepšími dirigenty, sólisty a vokálními skupinami mezinárodní scény staré hudby. Úspěchy orchestru dokládá také jeho rozsáhlá diskografie. Uměleckým vedoucím orchestru je violoncellista Jarosław Thiel. Sólisté orchestru tvoří uskupení sdružující koncertní mistry, kteří hrají komorní hudbu, jež vyžaduje méně početné nástrojové obsazení než orchestr. Soubor vystupuje v různé sestavě v závislosti na konkrétním repertoáru a v jeho koncertních programech se objevuje řada neprávem zapomenutých klasicistních a romantických skladeb, které znovu uvádí na koncertní pódia.