La tempesta di mare

Středomořské přístavy
a jejich slavní mistři

Čtvrtek 26. 07. 2018 | 19.30 Kostel sv. Šimona a Judy
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město

Umělci

Adam Pastuszka, Małgorzata Malke – housle
Krzysztof Firlus – viola da gamba
Ján Prievozník – violone
Anna Firlus – cembalo, varhany

Program

Antonio Vivaldi (1678–1741)
La Tempesta di mare op. 8 č. 5
 
Giovanni Antonio Guido (ca.1680–1729)
Scherzi armonici sopra le quattro stagione dell’anno
(Žertovné hudební črty
na motivy čtyř ročních období)
Le Printemps (Jaro)
L’Été (Léto)
 
Adam Jarzębski (1590?–1648/9)
Canzoni: Sentinella, Norimberga
 
Alessandro Scarlatti (1660–1725) / Francesco Scarlatti (1666–1741)
Concerto grosso F dur č. 8
 
Marcin Mielczewski (?–1651)
Aria a 2 violini, viola da gamba e basso continuo
 

Koncert s přestávkou.
Předpokládaný konec koncertu v 21:15.

Anotace

Nejen rusovlasý abbé napsal Čtvero ročních dob. Kolem roku 1680 se v italském přístavu Janov narodil skladatel Giovanni Antonio Guido, který o pár let později po vydání Vivaldiho sbírky odpověděl zkomponováním svých pozoruhodných Scherzi armonici sopra le quattro stagioni dell’anno (Žertovné hudební črty na motivy čtyř ročních období).

 

V čele s tímto skladatelem přijíždí do kostela sv. Šimona a Judy polská Orkiestra Historyczna s Martynou Pastuszkou a představuje další středomořské přístavy, kde působili významní skladatelé: samozřejmě Vivaldiho Benátky či Scarlattiho Palermo a Neapol.

 

Na programu však budou také zajímaví polští skladatelé Adam Jarzębski a Marcin Mielczewski, středomořskou hudbou vyškolení a velmi fascinovaní. Vivaldiho skladba La tempesta di mare nemůže chybět, neboť pro dobu barokní představovala bouře na moři nejen důležitý inspirační zdroj, ale také přírodní úkaz zásadně ovlivňující lidské osudy.

Koncertní sál

Kostel sv. Šimona a Judy

Dušní/U Milosrdných, Praha 1 – Staré Město

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Ve spolupráci s Polským institutem.

Umělci

Martyna Pastuszka

Martyna Pastuszka

barokní housle, umělecká vedoucí

Její hra byla skutečně precizní, technicky dokonalá a příjemně znělý tón se pojil s čistou intonací. Svoje sólové vstupy navíc zdobila velmi přirozeně znějící ornamentikou. (Opera Plus, 31. 7. 2014)

 

Martyna Pastuszka se na historickou interpretaci zaměřuje od roku 2001. Po absolutoriu Hudební akademie v Katovicích v roce 2004 se umělecky dále rozvíjela dlouhodobou spoluprací s polským souborem Arte dei Suonatori a skrze hudební setkávání s dalšími význačnými umělci, jako jsou Rachel Podger, Giuliano Carmignola, Andrew Parrott, Julien Chauvin, Andreas Staier, Hidemi Suzuki, Barthold Kuijken, Dan Laurin a René Jacobs.

 

Věnuje se sólové dráze i komorní hudbě. Je členkou Arte dei Suonatori, ale také pařížského orchestru Le Cercle de l’Harmonie, Le Concert Lorrain ve francouzských Metách a německého souboru NeoBarock. Jako hostující koncertní mistryně spolupracovala s Le Parlement de Musique ve Štrasburku (2009–2013), s polským souborem Capella Cracoviensis (od roku 2010) a souborem Collegium Marianum v Praze.

{oh!} Orkiestra Historyczna

{oh!} Orkiestra Historyczna

Hudebníci byli společně sehráni výborně a jejich hra byla ucelená i v brilantních tempech rychlých částí. (Opera PLUS, 31. 7. 2014)

 

{oh!} Orkiestra Historyczna byla založena v březnu 2012 v Katovicích skupinou hráčů na historické nástroje pod vedením houslistky Martyny Pastuszky, jež spojoval zápal pro studium pramenů a poučenou interpretační praxi. Kritika u souboru oceňuje zejména důraz na rétorickou stránku hudby a úspěšné navázání dialogu s posluchači.

 

Přestože bývá nejčastěji spojována s obdobím baroka, nevztahuje se historicky poučená interpretace v žádném případě pouze k tomuto uměleckému stylu. Orkiestra Historyczna usiluje o uvádění širokého repertoáru, zahrnujícího jak díla barokních velikánů J. S. Bacha, G. F. Händela, A. Vivaldiho, A. Corelliho a jejich současníků, tak hudbu období klasicismu a romantismu až k počátku 20. století.

 

Soubor vydal tři úspěšná CD. U společnosti DUX vyšel titul „{oh!} Schreyfogel/Schaffrath/Visconti“, zahrnující houslové a cembalové koncerty z archivu drážďanské Univerzitní knihovny, u společnosti MUSICON pak CD s názvem “Jasna Góra Early Music”, obsahující kompletní nahrávku děl fr. Amanda Ivanschitze (1727–1758). Nejnověji vydal soubor CD „Hudba francouzských mistrů“ s živou nahrávkou instrumentální tvorby J.-B. Lullyho, A. Campry, F. Couperina, M. Correta a M. Maraise.