Královny Středomoří
Operní gala Véronique Gens
Bájné hrdinky v barokních operách
Náměstí Míru 1450/7, Praha 2 - Vinohrady, 120 00
Umělci
François Nicolet – flauto traverso
Stefano Rossi, Tami Troman – housle
Alain Pégeot, Marco Massera – viola
Tormod Dalen – violoncello
Lucile Boulanger – viola da gamba
Ludovic Coutineau – kontrabas
Elisabeth Geiger – cembalo
Program
Jean-Baptiste Lully
Armide (1686), árie Armidy: Enfin il est en ma puissance
Atys (1676): Le Sommeil
André Campra
Le Carnaval de Venise (1699), árie Isabelly: Mes yeux fermez-vous à jamais
Jean-Philippe Rameau
Hippolyte et Aricie (1733), árie Faidry: Cruelle mère des amours
Le Temple de la Gloire (1745): Air tendre pour les muses
François Couperin
Les Nations (1726): L’Espagnole
Jean-Marie Leclair
Scylla et Glaucus (1746), árie Kirké: Noires divinités de la rive infernale a výběr instrumentálních kusů z opery
Koncert pro flétnu, smyčce a basso continuo op. 10 No. 3
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer
Zaïde reine de Grenade (1739), árie Zaidy: Dieux des amants fidèles
Jean-Baptiste Stuck
Polydore (1720), árie Ilione: C’en est donc fait
François Francœur & François Rebel
Scanderberg (1735), árie Roxany: C’en est fait
Koncert s přestávkou.
Předpokládaný konec koncertu ve 21:30.
Anotace
Co spojuje čarodějku Armidu, Kréťanku Faidru anebo svůdkyni Kirké? Jistě krása a pohnutý osud. Spojuje je však také moře, u něhož se jejich dramata odehrávají, přičemž někdy je moře samotné příčinou trápení těchto femmes fatales.
Francouzský výraz je pak zcela namístě, neboť city hrdinek svým uhrančivým hlasem vyzpívá Francouzka Véronique Gens, spolupracovnice Williama Christieho, Reného Jacobse, či Philippa Herrewegha. Tentokrát ji budou doprovázet Les Ambassadeurs v čele s flétnistou Alexisem Kossenkem, na výsost poučení v hudbě Lullyově, Rameauově, Leclairově a Couperinově.
Ti všichni zahájí „středomořské“ Letní slavnosti staré hudby, aby nám připomněli, že moře je ve francouzštině zvláště svázané s hrdinkami už tím, že je ženské – la mer.
Koncertní sál
Náměstí Míru 1450/7, Praha 2 - Vinohrady, 120 00
Zobrazit na mapěPartneři koncertu
Ve spolupráci s Centre de musique baroque de Versailles a za laskavé podpory Francouzského institutu.
Umělci

Véronique Gens
soprán
Poté, co byla více než deset let hvězdou barokní opery, si Véronique Gens vydobyla mezinárodní renomé jako jedna z předních interpretek mozartovského repertoáru. Její ztvárnění role Donny Elvíry v Donu Giovannim na festivalu v Aix-en-Provence v režii Petera Brooka a pod taktovkou Claudia Abbada se dočkalo celosvětového uznání.
Její repertoár zahrnuje nejvýznamnější mozartovské role, slavné role z oblasti francouzské tragédie lyrique.
Vedle rozsáhlého operního repertoáru se Véronique Gens věnuje také koncertní činnosti, hostovala na nejprestižnějších světových scénách, například v Královské opeře v Covent Garden, Vídeňské státní opeře, Pařížské opeře, Bavorské státní opeře, v Královském divadle La Monnaie v Bruselu, v barcelonském Gran Teatre del Liceu, Teatro Real v Madridu a Nederlandse Opera v Amsterdamu, stejně jako na festivalech v Aix-en-Provence, Salzburku a Glyndebourne. Měla také příležitost zpívat pod taktovkou osobností jako Claudio Abbado, Charles Dutoit, Louis Langrée, William Christie, Marc Minkowski, Myung-Whun Chung, Ivor Bolton, Jean-Claude Malgoire, Daniel Harding, Christophe Rousset, Sir Neville Marriner, Marek Janowski, Thomas Hengelbrock, Philippe Jordan, Alain Altinoglu, Jérémie Rhorer a Bertrand de Billy.
Její četné nahrávky (přes 80 CD a DVD) získaly řadu mezinárodních ocenění; nahrávka s titulem „Néère“, věnovaná francouzskému písňovému repertoáru, získala v roce 2016 prestižní „Gramophone Award“.

Les Ambassadeurs
Les Ambassadeurs je panevropským ansámblem, jehož hráči pod vedením flétnisty Alexise Kossenka uvádějí široký repertoár od raného baroka po klasicistní a romantický repertoár a od komorní hudby po velká orchestrální díla. Posláním souboru je sdílet s co nejširším publikem nekonečnou škálu emocí, jež hudba dokáže sdělovat. Jeho hráči se vyhýbají interpretačním dogmatům, módám a školám a usilují o ideál, v němž se poučený způsob hry na staré nástroje snoubí s uměním rétoriky a přirozenou muzikalitou.
K různorodým projektům souboru patří programy s hudbou J.-Ph. Rameaua, H. Purcella, W. A. Mozarta a G. Rossiniho. Les Ambassadeurs se zvláště soustředí na znovuobjevování odkazu Drážďanské dvorní kapely, která byla za Bachových časů označována za „nejlépe hrající orchestr na světě“ a díky své příkladné disciplíně, virtuozitě, a zvukové barevnosti může být považována za první v pravém slova smyslu „moderní“ orchestr. Bylo to v Drážďanech, kde se spojily italský, francouzský a německý styl a daly tak vzniknout tak takzvaným „goûts réunis“, čili „spojeným stylům“. Po vzoru Drážďanské dvorní kapely přizval Alexis Kossenko ke spolupráci hudebníky ze všech částí Evropy.
V sezoně 2018–2019 čeká Les Ambassadeurs spolupráce s Véronique Gens, Katherine Watson, Franciscem Fernandez-Ruedou, Carlosem Menou, Stephanem MacLeodem, Chouchane Siranossian a dalšími význačnými umělci. K plánovaným projektům patří provedení Mozartovy opery Cosi fan tutte, koncertní i nahrávací projekt s názvem „L’Opéra du Roi Soleil“ s hudbou J.-B. Lullyho, A. Campry, M. Maraise a dalších, Händelův Poro, Rameauova Platée, projekt “Concerti per l’Orchestra di Dresda” a v roce 2020 také dlouho očekávaná obnovená inscenace Rameauovy opery Acante et Céphise. Les Ambassadeurs se věnují dlouhodobému hloubkovému výzkumu Bachových kantát a plánují uvést cyklus s kompletním provedením kantát s počátkem v roce 2020.

Alexis Kossenko
flauto traverso, umělecký vedoucí
Alexis Kossenko pochází z francouzské Nice. Webový portál Musica Pointers jej popisuje jako mladého génia „mnoha dovedností se slibně se rozvíjející kariérou […] Jen na málokterého dirigenta je tak příjemný pohled, ať už pro hráče v orchestru nebo obecenstvo, a přesto na jeho výkonu není patrná žádná snaha udělat dojem či ohromit.“
Alexis Kossenko je znalcem nejrůznějších historických variant svého nástroje od barokní flétny přes klasicistní flétnu až po romantickou, ale hraje také na moderní příčnou flétnu (je absolventem Conservatoire National Supérieur v Paříži, kde studoval u Alaina Mariona). V současné době je prvním flétnistou souborů jako L’Orchestre des Champs-Elysées (Philippe Herreweghe), La Chambre Philharmonique (Emmanuel Krivine), Ensemble Matheus (Jean-Christophe Spinosi), Gli Angeli Genève (Stephan MacLeod) a Le Concert Spirituel (Hervé Niquet).
Nahrál řadu alb s flétnovými koncerty Carla Nielsena, J. Haydna či Josepha Touchemoulina a pořídil kompletní nahrávky koncertů C. P. E Bacha (oceněno Choc de Classica), A. Vivaldiho (Editor’s Choice de Gramophone), G. Ph. Telemanna (Choc de Classica), G. Tartiniho (Choc de Classica) a kompletních Pařížských kvartetů G. Ph. Telemanna.