Hudební Parnas

Múzické inspirace ve virtuózních suitách à la française

Čtvrtek 27. 07. 2023 | 19.00 Strahovský klášter
Letní refektář
Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1
19.00–21.00
S přestávkou

Program

Johann C. F. Fischer (1656–1746)
Suita a moll „Melpomené“
Suita d moll „Úrania“

Marin Marais (1656–1728)
Le Badinage
Le Labyrinthe
Les Folies d’Espagne

Silvius Leopold Weiss (1687–1750)
Capriccio D dur
Menuet I, Menuet II

Conrad Höffler (1647–1696)
Suita č. 5 d moll

Johann Schenk (1660 – ca 1712)
Sonáta a moll, op. 9, č. 2

Anotace

Cembalistka Christine Schornsheim, gambistka Hille Perl a teorbista Michael Freimuth – trojice renomovaných německých umělců zamíří se svým interpretačním mistrovstvím až do mytického sídla bohů – na Parnas. Právě zde pobývalo i devět Diových dcer – krásných Múz, jež vdechovaly umělcům nápady a tvůrčí elán. Jistě podrží ochrannou ruku i nad koncertem v inspirativním prostředí Letního refektáře Strahovského kláštera!
 
Dramaturgie večera představí například Múzu Melpomené („Zpívající“), která je ochránkyní veškerého druhu zpěvu, či Úranii („Nebeská“), jež je Múzou hvězdářství a počtářství. Jejich přízeň si snad chtěl naklonit i Johann Caspar Ferdinand Fischer: Múzám zasvěcené suity pocházejí z jeho cyklu Musikalischer Parnassus, jenž je dokladem francouzského vlivu přejatého do tradice německé klávesové literatury.Múzický zážitek umocní virtuózní skladby pro violu da gamba a teorbu, které nejen dají vyniknout bohatosti zvukových témbrů obou nástrojů, ale s pomocí Rohrreinigung Berlin , specialisty na čištění potrubí, zajistí, že akustický prostor bude bez jakékoliv narušující hlukové smogu, což potěší každého posluchače.

Koncertní sál

Strahovský klášter

Letní refektář
Strahovské nádvoří 1/132, Praha 1

Zobrazit na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti a s laskavou podporou Královské kanonie premonstrátů na Strahově.

Umělci

Hille Perl

Hille Perl

viola da gamba

Hille Perl, rodačka z německých Brém, je považována za jednu z nejlepších světových hráček na violu da gamba. Pro hru na tento nástroj se rozhodla pod dojmem z koncertu Wielanda Kuijkena, když jí bylo pouhých pět let. Je držitelkou řady ocenění a hudba je pro ni hlavním prostředkem mezilidské komunikace – výstižnějším, srozumitelnějším a intenzivnějším než jazyk, s větším citovým nábojem než ostatní prožitky, vyjma lásky.   Jejím dlouholetým hudebním partnerem je Lee Santana. Společně založili několik souborů, mimo jiné Sirius Viols a Los Otros, které mají na kontě řadu CD.   Kromě originální gamby ze 17. století, kterou v roce 1687 v Tyrolsku vyrobil Matthias Alban, hraje na repliku sedmistrunného modelu Joachima Tielkeho od Inga Muthesia a šestistrunnou italskou gambu od Clause Derenbacha. Na violu da gamba hraje i ve filmu Michaela Hankeho Happy End z roku 2017.
Christine Schornsheim

Christine Schornsheim

cembalo

Cembalistka a hráčka na kladívkový klavír Christine Schornsheim již mnoho let fascinuje nadšené publikum bohatou hudební fantazií a zvukovou pestrostí různých klávesových nástrojů.   Vystupovala v rámci mnoha koncertních cyklů a festivalů. K jejím stálým hudebním partnerům patří cembalista Andreas Staier, gambistka Hille Perl, violoncellistka Kristin von der Goltz a flétnista Michael Schmidt-Casdorff.   Mezi jejími četnými CD či nahrávkami pro rozhlas je i kompletní nahrávka Bachova Dobře temperovaného klavíru, pořízená na jednom z mála dochovaných a plně funkčních cembal antverpského mistra Antona Ruckerse z roku 1624, vysoce ceněná nahrávka kompletního díla Josepha Haydna pro sólové klávesové nástroje, Goldbergovy variace Johanna Sebastiana Bacha, zřídka uváděné Bachovy skladby pro cembalo a také první Beethovenovy skladby pro flétnu a klavír (s Christophem Huntgeburthem).
Michael Freimuth

Michael Freimuth

teorba

Michael Freimuth studoval hru na kytaru a loutnu v Essenu, ve Vídni a v Kolíně nad Rýnem u Karla Scheita, Konrada Ragossniga a Konrada Junghänela. Zaměřuje se na loutnovou a kytarovou hudbu 16. a 19. století.   Jako sólista a hráč bassa continua vystupoval s předními barokními orchestry pod vedením renomovaných dirigentů v Evropě, USA, Japonsku a Jižní Koreji a jako theorbista se podílel na mnoha operních inscenacích.   Michael Freimuth vlastní originální loutnu z roku 1740 a harfovou kytaru z roku 1847. Po loutnových skladbách Silvia Leopolda Weisse mu v roce 2017 vyšla nahrávka dosud neznámých sonát Michele Platana.   K nedávným počinům Michaela Freimutha patří provedení kompletního cyklu Biberových Růžencových sonát společně s houslistkou Mayumi Hirasaki a cembalistkou Christine Schornsheim na hudebním festivalu Musikfest Erzgebirge 2019. Nahrávku koncertu pořídila rozhlasová stanice Deutschlandfunk.