Akademie Versailles 2023
Mezinárodní mistrovské interpretační kurzy francouzské barokní hudby
BAROKNÍ ORCHESTR
François Lazarevitch
François Lazarevitch studoval starou hudbu a hru na rozmanité druhy fléten pod vedením Antoina Geoffroy-Dechauma, Bartholda Kuijkena a Pierra Sécheta. Oblíbil si také irskou flétnu a učil se tradiční irskou hudbu přímo tam, kde se dosud předávají znalosti ústně a „in situ“. Tato plodná setkání a objevování mu otevřela vlastní, neprošlapanou a náročnou cestu. Dnes se stejnou virtuozitou dělí svůj čas mezi flétny a francouzské dudy (musette), jejichž pastorální témbr se stal symbolem souboru Les Musiciens de Saint-Julien, který založil v roce 2006. V čele tohoto souboru (v současnosti rezidenčního souboru divadla Le Volcan – Scène Nationale du Havre) vystupuje na francouzské i mezinárodní hudební scéně. Pro společnost Alpha Classics natočil více než patnáct CD s objevnými programy.
Jeho interpretace koncertů A. Vivaldiho i sonát J. S. Bacha a C. P. E. Bacha, které nastudoval spolu s cembalistou Justinem Taylorem, překvapují invenčním a rafinovaným uměním frázování a ornamentiky. V poslední době se věnuje také orchestrálnímu a opernímu repertoáru. Se souborem Les Musiciens de Saint-Julien letos provedl výběr Händelových operních árií (se sopranistkou Julií Roset) a instrumentálních koncertů v Théâtre de Caen a v Théâtre des Champs-Élysées. V divadle Le Volcan v Le Havru se François Lazarevitch představil jako sólista v Mozartových koncertech pro flétnu za doprovodu ansámblu Les Musiciens de Saint-Julien. Ve stejném složení vystoupí také na hudební scéně La Seine Musical v rámci festivalu Mozart Maximum. Na svém kontě má také nastudování An Ode on the Death of Mr. Henry Purcell od Johna Blowa, kterou provede spolu s kontratenoristou Timem Meadem na Kromer festivalu v polském Bieczi nebo v divadle Le Volcan v Le Havru (2023). Nahrál kompletní Telemannovy fantazie (2017, Alpha Classics, ocenění Choc Classica) a CD s variacemi Jacoba van Eycka (2021, Alpha Classics). Nové CD ansámblu Les Musiciens de Saint-Julien „Beauté barbare“, věnované polské a hanácké hudbě G. P. Telemanna, ho přimělo obrátit pozornost k hudbě východní Evropy.
François Lazarevitch obohatil své zkušenosti také spoluprací s tanečnicemi, choreografy, režiséry a soudobými skladateli. Pro vytvoření projektu „Trilogue aneb umění konverzace“ (2020) si objednal díla současných skladatelů – Gérarda Pessona, Philippa Hersanta a Vincenta Bouchota. Jako vášnivý sběratel nástrojů a badatel vydává partitury nově objeveného repertoáru; příštím vydáním bude nový překlad pojednání G. Tartiniho o ornamentice.
François Lazarevitch je držitelem diplomů CA (Certificat d’aptitude) v oboru staré hudby a DE (Diplôme d’État) v oboru tradiční hudby, vede Akademii ansámblu Les Musiciens de Saint-Julien (dva až čtyři kurzy ročně), vyučuje flauto traverso, zobcovou flétnu a musette na konzervatoři ve Versailles, pravidelně zveřejňuje výuková videa na kanálu Les Musiciens de Saint-Julien na YouTube („Le petit traité d’interprétation“) a vede mistrovské kurzy a přednášky v Centre de musique baroque de Versailles a na konzervatořích v Moskvě, Ženevě, Baltimoru i jinde. Je také spolupracovníkem konzervatoře v Le Havru. François Lazarevitch je rytířem Řádu umění a literatury.
PROGRAM
Joseph Bodin de Boismortier: Daphnis et Chloé (výběr)
Jean-Féry Rebel: Les Plaisirs champêtres,
Les Caractères de la danse
Jean-Baptiste Lully: Le Bourgeois gentilhomme (výběr)
OTEVÍRANÉ OBORY
housle, viola, zobcová flétna, flauto traverso, hoboj,
viola da gamba, violoncello, teorba, fagot, kontrabas
VOKÁLNÍ TŘÍDA
Chantal Santon Jeffery
Chantal Santon Jeffery si získala renomé jedné z nejlepších francouzských sopranistek současnosti. Pěvkyně, která se pohybuje stejně přirozeně v žánru consort song jako v lyrickém romantickém repertoáru, ztvárnila řadu operních rolí – od Mozarta (Donna Anna, Donna Elvíra, Fiordiligi, hraběnka Almaviva, Sandrina) až po současný repertoár (recenzenti jednomyslně vyzdvihli například její výkon v roli Lolo Ferrari ve stejnojmenné opeře). K jejím dalším rolím patří například Guvernantka v Brittenově The Turn of the Screw v Opéra de Lille, Herminie v Camprově opeře Tancrède a Stonatrilla v Gassmannově L’opera seria. Dále se zaskvěla v Purcellových operách King Arthur a Dido and Aeneas, jako Frasquita v Bizetově Carmen v Théâtre des Champs Elysées, v roli Mélusine v Hervého operetě Les chevaliers de la table ronde, jako Altisidore v Boismortierově baletu Don Quichotte chez la Duchesse, v titulní roli Haydnovy Armidy, nebo jako La Gloire v Rameauově opeře Le temple de la Gloire v Berkeley atd.
Spolupracovala s mnoha významnými tělesy, jako jsou Le Concert Spirituel, Les Talens Lyriques, Orchestre National de France, Orchestre de Chambre de Paris, I Barocchisti, Les Ambassadeurs, Le Cercle de l’Harmonie, Les Siècles, Opera Fuoco, Bruselská filharmonie, Pygmalion či Hongkongská filharmonie. Nedávno absolvovala sérii vystoupení v prestižních koncertních síních v Evropě, Americe a Asii.
Podílela se na vysokém počtu nahrávek (více než 50 titulů), které zahrnují barokní, klasicistní a romantické francouzské opery a oratoria (některé z nich se těšily podpoře prestižních institucí, jako je Fondation Bru a Centre de musique baroque de Versailles), ale také díla Mozarta, Martineze, Stradelly, da Gagliana, Purcella, Johanna Christiana Bacha a dalších skladatelů. Nedávno vydané nahrávky: „Brillez, astres nouveaux!“ – recitál árií z francouzských barokních oper se souborem Orfeo Orchestra pod taktovkou Györgyho Vashegyiho; Offenbachova opera Maître Peronilla (v „kalhotkové“ roli Alvarèse) s Orchestre National de France pod vedením Markuse Poschnera; Montéclairova opera Jephté (v roli Iphise) a Rameauova opera Dardanus (v roli Vénus), opět se souborem Orfeo Orchestra.
PROGRAM
vokální repertoár 17.–18. století
OTEVÍRANÉ OBORY
všechny hlasové skupiny
NÁPLŇ KURZŮ
-
- hra v barokním orchestru / individuální lekce sólového zpěvu
- prohloubení barokního stylu, techniky, ornamentace, frázování a repertoáru
- praktické studium specifik francouzské barokní hudby
- intenzivní celodenní program
- závěrečný koncert účastníků kurzů
- možnost náslechu po celou dobu konání kurzů
POZNÁMKA
Kurzy jsou určeny studentům konzervatoří a vysokých hudebních škol, profesionálům a hudebním pedagogům.
Korepetitor ve vokální třídě bude zajištěn.
Kurzy budou probíhat v angličtině.
Ladění: a1 = 415 Hz.
Akademie Versailles je mezinárodní vzdělávací projekt zaměřený na interpretaci francouzské barokní hudby a specifika její dobové interpretace. Projekt je připravován ve spolupráci s Pražskou konzervatoří, Francouzským institutem v Praze a Centre de musique baroque de Versailles (CMBV). Je také součástí dlouhodobé spolupráce mezi mezinárodním hudebním festivalem Letní slavnosti staré hudby a prestižním CMBV, jehož úkolem je zachování a šíření dědictví zejména francouzské barokní kultury.
Pořádají
Collegium Marianum – Týnská škola
jako doprovodný program mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby 2023